Oshkosh 2015: világraszóló repülőünnep családiasan

iho   ·   2015.07.23. 08:45
cim

Megkezdődött a világ legnagyobb repülőtalálkozója: Oshkosh, a Wisconsin állambeli repülőtér ismét – nem tévedés – egy hét alatt több mint tízezer repülőgépet fogad és parkoltat, vagy mint kiállítási tárgyat, vagy mint a légibemutatók részeseit, vagy mint az idelátogató repülő-szerelmesek gépeit, természetesen ők alkotják a legnépesebb tábort.

Nincs olyan kategóriája a repülésnek, amely ne jelenne meg itt, az ultralightoktól a nagy utasszállítókig, a kötelékektől a harcigépekig, és itt is bemutatkozik az utasszllítók színe-java: az idei díszvendég az Airbus vadonatúj, még csak néhány példányban forgalomba állított A350-ese, amely a Le Bourget-n látott pazar demo-programot repüli, korábban a Boeing 787-ese volt ebben a kategóriában a kiemelt vendég.

Oshkosh nyüzsi, egy egész héten át

A hihetetlen forgalomnak betudhatóan ezekben a napokban az Oshkosh torony büszkén viseli egy transzparensen is „A világ legelfoglaltabb irányítótornya” büszke címet. A hihetetlen kisgépes tömeget úgy tudják gyorsan és biztonságosan leszállítani, hogy a főpályákat hatalmas színes jelek segítségével három részre osztják, így egyszerre több gép landolhat. A beáramló géptömeget természetesen rádión irányítják az előre megadott útvonalakon, visszaszólni az irányítóknak nemigen szabad, inkább billegetéssel kell jelezni az olyan utasítás vételét, mint például: piros Stearman, vagy kék felsőszárnyas, negyedik forduló után engedélyezem a leszállást a narancs pontra – az oshkoshi megközelítés különlegességeiről tavalyi cikkünkben részletesen írrtunk.

Ne feledkezzünk meg a földi látogatókról sem, az oshkoshi hét folyamán kb. félmillió ember jön el a reptérre, és mindennek az irgalmatlan gép- és embertömegnek a fogadásához, elhelyezéséhez, mozgatásához, biztonságához négyezer önkéntes munkája járul hozzá.

Ugyancsak Oshkosh a világ oldtimer katonai repülésének központja, közel háromszáz már szolgálatból kivont, akár első- és második világháborús harci gép látható itt eredeti formájában illetve a legrégebbiek esetében rendszerint replikaként, jónéhány közülük bemutatót is repül.

Warbirds Alley, vagyis öreg harci madarak találkája <br>(Fotó: Aviation Week)

Ugyanakkor az idei találkozónak van egészen modern látogatója is: igen, szerdán megjelent a légtérben egy ma még a bemutatókon több mint ritka vendég, egy F-35-ös géppár. Majd minden évben ideszimatol az egyik hatalmas Goodyear-léghajó is,

Ugyancsak először látogatott ide é szállt le a nem egészen erre méretezett pályára – bár új típusnak épp nem mondható – egy B-52-es is, ez lesz egyike a legnagyobb gépmadaraknak az idén, a biztonságos megállás érdekében a nyolchajtóműves bombázó (némi elpattanás után) a földetérés pillanatában fékernyőt nyitott.

Az idei találkozó díszvendégeinek egyike a legendás repülőgéptervező, Burt Rutan, és ugyancsak itt lesz az amerikai űrprogramok egyik leghíresebb missziójának, az Apolló-13 csaknem végzetes, de végül szerencsésen végződő repülésének személyzete.

Konferenciák, bulik, találkozók, kísérleti típusok, protopéldányok bemutatása, évfordulós típusok tömeges légifelvonulása, és még rengeteg más rendezvény egy héten át reggeltől éjszakáig.

Repülők és repülőbarátok az Államok minden tájáról

Programok a legkisebbeknek és a veteránoknak. Akár a korábbi években, a helyszínen önkéntesek a szakik vezetésével megépítenek egy repülőgépet is. És persze: kempingezés a gépek szárnya mellett, esti sütögetések, repülőbarátok piknikje. Hatalmas és egyben családias alkalom, egy a repülést létezése fontos és természetes részének tekintő nemzet egyhetes ünnepe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.