Polgári és katonai irányítók: HM–HC-együttműködés

iho   ·   2019.02.13. 11:15
cim

Minden korábbinál szorosabbá válik az együttműködés a Honvédelmi Minisztérium és a HungaroControl Zrt. között. Az erről szóló megállapodást Benkő Tibor honvédelmi miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója írta alá kedden – adja hírül szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a HungaroControl.

Elsősorban a légiforgalmi tájékoztatás, a repülésbiztonság és a légtérellenőrzés, a kutatás-fejlesztés, valamint a szakmai képzések terén erősíti együttműködését a polgári és katonai léginavigáció. A megállapodás értelmében harmonizálják és – ahol erre lehetőség van – integrálják a két intézmény légiforgalmi irányítása által használt infrastruktúra üzemeltetését, illetve a jövőben még hatékonyabban jelenik meg a magyarországi szakma a nemzetközi színtéren. Jelentős előrelépést hozhat ezen túl a humánerőforrás-kérdések és -feladatok hatékonyabb összehangolása is a két terület között.

A Honvédelmi Minisztérium és a HungaroControl partnersége a légtérellenőrzés és léginavigációs szolgáltatás terén több évtizedes múltra tekint vissza.

Benkő Tibor honvédelmi miniszter az aláírási ünnepségen elmondta: „a Magyar Honvédség kiemelten kezeli a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program megvalósítását. A HungaroControllal a mai napon kötött megállapodás nagymértékben segíti a honvédelmi képességek megerősítését”.

A honvédelmi tárca és a HungaroControl megerősített partnerségével még jobban garantálható a magyar légtérben megforduló minden utas biztonsága” – emelte ki a tárcavezető.

A Honvédelmi Minisztérium és a HungaroControl eddigi partnerségének sikere számos ténnyel igazolható. Az elmúlt időszakban a három katonai repülőtér teljes légiforgalmi szakállománya megfordult a társaság valamely képzésén: csak az elmúlt egy évben 34 katona vett részt 3D toronyszimulátoros, illetve repülésbiztonsági szakemberképzésen vagy áramlásszervezői oktatáson” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója. „A mostani együttműködési megállapodással továbbírjuk közös történelmünket, amelyet már több mint 25 éve a szoros, szakmai bizalmon alapuló, célorientált kooperáció jellemez” – tette hozzá.

Portálunk egyébként már 2012-ben hírt adott arról, hogy a katonák és irányítók együttműködése milyen fontos előnyökkel jár. Elhangzott az akkori közös sajtótájékoztatón, hogy a kis magyar légteret nem kell szétszabdalni civil és katonai használatra, illetve ennek az együttműködésnek a jelentős állomása, hogy katonák is dolgozhatnak a ferihegyi toronyszimulátorban.

2017-ben fontos témája volt a HC és a HM vezetői közti tárgyalásoknak a remote tower, a távoli torony rendszer működtetése katonai repülőtereken is. Terepe a közös munkának a katonai gépek gyakorló repüléseihez szükséges légtér biztosítása. A kecskemétiek leadják az igényeket a reptér légterére és egy gyakorló légtérre, az irányítók gondoskodnak arról, hogy polgári gépek ezekbe az aktív katonai légterekbe ne repülhessenek bele, a bázis és a légtér közötti szakaszon a HC emberei irányítják a Gripeneket is, és ők adják a szolgálatot nekik akkor is, ha, mint egyre sűrűbben, egy be nem jelentkezett légi jármű miatt a készültségi harci gépeknek be kell fogniuk egy-egy utasszállítót – részletezték az akkori sajtótájékoztatón.

És már akkor is felmerült a katonai és polgári légiirányítás szoros együttműködésének egy másik érdekes színtere is: ha Kecskemét kettős funkciójú légikikötőként dolgozik tovább, vagyis polgári gépek is használhatják majd. Erre az esetre helyezte kilátásba Szepessy Kornél a HC esetleges jelenléte vagy a képzés mellett azt, hogy a kecskemétiek megkapják az irányítókat segítő, szolgáló MATIAS-rendszer információit.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.