Radom, Szliács: airshow-hétvége Közép-Európában
A lengyelországi bemutató a térségi repülőnapok között az elsők között szerepel, ha a résztvevők számát, a statikus és dinamikus bemutatókat és különlegességeket tekintjük. Az repülőbázist azonban misztikusan balszerencsés helynek is tartják, hiszen bemutatórepülésük során 2007-ben a Żelazny Aerobatic Team két pilótája ütközött össze a levegőben Zlin Z-526-os sportgépeikkel, 2009-ben a belorusz légierő modernizált Szu-27UBM repülőgépe zuhant le szintén a dinamikus bemutatón, két pilóta-ezredes halt repülőhalált a kabinjában.
Radom a látvány miatt is kétarcú. A közönség szép statikus sort lát, de a teljes ellenfény miatt a gépek fekete árnyékként repülnek, így a dinamikus bemutatók vesztenek szépségükből. A média azonban kiváltságot élvez és több fényképészhelyről lehet megtekinteni a repülőnapot. Több on-line elérthető térképszoftver és spotterleírás mutatja be, honnan érdemes a repülőprogramot megnézni, úgy, hogy közben egy petákot sem fizet az ember. (Egyébként 40 zlotyi, körülbelül 2800 Ft volt a belépőjegy idén.)
Oroszország repülői sajnos nem jöttek el. Ukrajna az előzetes Szu-24 és Szu-25 repülőgépek közül végül csak az utóbbi Frogfoot (Békaláb) NATO kódnevű csatarepülőgépek küldte egy An-26 kísérővel. Az amerikai légierő sem hozott a repülőnapra B-52H nehézbombázót, de A-10 csatarepülőgépeik ott voltak a statikus bemutatón.
A repülőnap egyik revelációja a Szu-25 mellett a görög légierő F-16 Block52 vadászgépének dinamikus bemutatója volt, amelyet ritkán látni Közép- és Nyugat-Európában. A hazaiak első saját, Mielecben a PZL-nél gyártott BlackHawk helikoptere is bemutatkozott. A lengyel légierő kötelékei is megmutatták, hogy Közép-Európa nagyhatalmáról van szó, hiszen a környékünkön melyik ország tudna hat F-16C, hat MiG-29 és ugyancsak hat Szu-22M4 harcigépet, hat SW-4 Puszcyk helikoptert, három M28 Bryza könnyű-, valamint egy C-130 Hercules és két CASA C-235 közepes szállító repülőgépet a levegőbe emelni? Ráadásul két saját bemutatóköteléket repültetni, és még ehhez képest több helikopterrel és repülőgéppel dinamikus produkciót kiállítani?
A két Szu-22M4 repülőtér elleni imitált támadása, illetve a 2x2 elleni „légiharc” MiG-29-esek és F-16-osok között szintén csemege volt. Utóbbinál az orosz típus nem a béna kacsa szerepét töltötte be, mint nálunk tavaly a kecskeméti képességdemonstráción, hanem bebizonyították, hogy közeli légiharcban az F-16C/D Block 52 (és persze a Gripen) mögé is be tudnak ülni.
A görög Falconon kívül a belga és holland F-16-szóló, a cseh Gripen, a Mi-24 repülése, a svájci és a francia kötelékek mellett a Frecce háromszínű nyilai is elkápráztatták a nézőket. A NATO díszfestésű E-3 Sentry légtérellenőrző repülőgépe is áthúzott a bázis felett. Pénzszűkében lévő repülőcsapataink JAS-39 Gripen repülőgépe statikus bemutatón volt megtekinthető.
Szliács: barátságos repülőnap a szomszédunknálA szlovákok részére legendás hely Szliács. Az eredeti Try Dubi (Három Tölgy) repülőtér a második világháború idején beírta magát a történelembe. Az 1944-es szlovák felkelés idején három B-534 Avia és négy Messerschmitt 109-es vadászgéppel avatkoztak a harcokba. Sajnos a német repülőgépek mellett a S2 + 07 oldalszámú fegyvertelen magyar Ju-52/3 szállítórepülőgépet is lelőttek. Később ide települt Frantisek Fajtl századparancsok Lavocskin vadászalakulata, amely légvédelmi, közeltámogató, felderítő feladatkörben is támogatta a felkelőket a német csapatok ellen.
A világháború után is katonai repülőtér volt Szliács. A csehszlovák állam kettéválása után pedig az 1. számú MiG-29 vadászezredet szervezték meg a bázison. A szlovákok 2000 óta szinte minden évben nyílt napot tartottak, ahol néhány külföldi repülőgép is szerepelt a statikus és dinamikus bemutatókon. Néhány éve a repülőnap Pöstyénbe költözött, de idén ismét Szliács volt a helyszín. A házigazdák az időpontot rendkívül rosszul választották meg, mivel a lengyelek radomi repülőnapja elvitte a külföldi dinamikus bemutatók jó részét, a katonai repülőgépek közül csak a belgák F-16MLU-ja, a csehek Gripenje és a sógorok Eurofighterei voltak a levegőben.
A statikus soron azonban sokkal több nemzet repülőeszközeit állították ki. A líbiai háború végeztével felszabaduló E-3 Sentry, vagy a ramsteini C-130J Super Hercules mellett például a Török Csillagok C-160 Transall szállítógépét is meg lehetett tekinteni. A törökök két F-16-os vadászt is küldtek a betonra. A lengyelek egyik F-16C Jastreb vadászbombázójukat állították ki, AIM-120 AMRAAM és a AIM-9X Sidewinder rakéták mellett a Sniper célmegjelölő és felderítő konténerrel és középső póttartállyal.
A belga A-109 helikopter, a cseh C-235M szállító, az amerikai C-21 VIP szállítógép mellett két JAS-39 Gripen is parkolt. A csehek 211. százada gépén AMRAAM és Sidewinder AIM-9L rakétaimitátorokat láthattunk, és a Griffre középső póttankot is felszereltek. Hazánk Gripenje mindezekkel rendelkezett, de még két, a svájci RUAG által gyártott, szárnyon hordott üzemanyag póttartállyal is büszkélkedhetett. A szlovákok szinte minden típusukból kiállítottak repülőgépeket, helikoptereket.
A dinamikus program elején három MiG-29-es vadászgép húzott a beton felett, majd helikopterek következtek. Két MiG-29 visszatért a Szlovák Air Force One, egy Tu154M gépet kísérve. Nem volt nehéz felismerni, hogy a részvevő Fulcrumok közül kettő a készültségi géppár volt, mivel R-60 légiharcrakéta volt szárnyaik alá függesztve. Ejtőernyősök ugrottak a résztvevő országok és a NATO zászlajával. MiG-29, L-38, Mi-17, Mi-24 dinamikus szóló mellett a szlovák felkelésre emlékeztetett a Retro Sky Team, német és szovjet világháborús festésű Zlinjeivel. Komoly pirotechnika is helyett kapott a látványos bemutatón.
A Zlinek mellett a levegőben egy Jak-52 és a szlovák Po-2 repülőgép is szerepet kapott. Egy másik látványos katonai akció során egy L-39 „támadta” a repülőteret, majd két Mi-24 harci helikopter mellett Mi-17 szállító helikopter hozta a „kulcspontokat” elfoglaló kommandósokat. Az egyik Mi-24 cseh vendégmunkás volt, tehát ismét összejött Csehszlovákia. Korábban hasonlót Ausztriában láttunk, ekkor a Bundeswehr egyik helikoptere vett részt osztrák kollégáival hasonló akcióban.
Nem felejthető el egykönnyen a MiG-29 vadászgépek légi közelharca, amelynél nem sajnálták sem az infracsapdákat, sem a gépeket: a pilóták komolyan tépték a kétfarkúakat a manőverekben. És még egy meglepetés, amit eddig nemigen láthattunk: a moszkvai MAKS-on is már megérdemelt sikert aratott a Baltic Bee kötelék.
A polgári repülések közül kiemelendő volt Veres Zoltáné. A médiában is gerjesztett rossz szlovák-magyar viszonyról annyit a valóságban, hogy leszállása után az emberek tódultak a kerítéshez, és mindkét nap vastaps kísérte Zoli bemutatóját.
A lánglovagok is repültek, és Mi-17 helikopterrel tűzoltást imitáltak.
Volt még több polgári repülőgép dinamikus bemutató, valamint a statikus gépek közül többet akár belülről is meg lehetett tekinteni. A szlovák saslikok, kolbászok és a ciganska pecsenyszka utolérhetetlen, a sör finom, az emberek mind kedvesek voltak. Egy világban, egy Európában és azon belül is egymás mellett élünk, békében. Ezt a katonai repülőnap is bizonyította.