Rákosmente válasza a repülőtérnek

iho/repülés   ·   2012.06.30. 08:00
Ferihegy_cimkep

A magyarországi repülőterek esetében alkalmazható telekadó a Magyar Országgyűlés legitim döntése - szögezi le közleményében a kerületi testület, válaszként arra, hogy a Budapest Airport bejelentette: az Alkotmánybírósághoz fordul a repteret sújtó és két kerületi, köztük a XVII. kerületnek fizetendő telekadó miatt. A Rákosmente önkormányzat szerint „a Budapest Airport Zrt. azonban minden lehetőséget megpróbál, hogy elkerülje ezt a kötelességét: kiscica módra siránkozik, ki akar bújni a közterhek alól.”

Egy fotó Rákosmente pályázati anyagából <br>(Szanyi Dezsö: Ggörömböly utca a repülötér látványával)

Az iho/repülésnek eljuttatott közlemény szerint a repülőtér üzemeltetése üzleti vállalkozás, nem karitatív cselekedet. „ Ne attól működjön egy komoly üzleti vállalkozás, hogy mentességet rimánkodik ki magának, hanem attól, hogy megfizethető áron jó minőségű terméket, szolgáltatást kínál.” A XVII., a XVIII. kerület és Vecsés lakóit megilleti a Budapest Airport Zrt. által fizetendő adó. A zajártalmak miatt hosszú évtizedek óta nagyon sok hátrányát viselik az itt élők a repülőtér működésének – írja az önkormányzat közleménye, majd – nyilván válaszként a BA kitételére, miszerint azo a kerület követeli a telekadót, amely az egyik legnagyobb adósságállománnyal rendelkezik az országban– hosszabban elemzi a Budapest Airport adósságtörténetét, állítása szerint a 2004-ben még 10 milliárd forint nyereséget hozó állami vállalat a privatizációt követő években már sokmilliárdos veszteséget termelt, aveszteséget pedig évről-évre görgetik. Azért van bajban a Budapest Airport Zrt., mert tulajdonosai hitelből vásároltak be és a finanszírozó bankok kopogtatnak – hangzik a XVII. kerületi testület közleménye, majd azt is cáfolja, hogy ez lenne a legeladósodottabb önkormányzatok egyike.

A dokumentum felrója a Budapest Airportnak, hogy a Malév csődje után 2012-ben olyan fejlesztések elhalasztását jelentette be, amelyet a 2005-ös privatizációs szerződés alapján 2011. december 31-ig meg kellett volna valósítania. „A privatizáció évében, 2005-ben még közel 2.400 munkavállaló dolgozott a Budapest Airport-nál. 2011 végén a csöndben végrehajtott folyamatos leépítéseket követően a létszám már csak 1.030 fő. Jogos a kérdés: hol volt ekkor még a MALÉV-csőd és a telekadó? Sehol. Ez az üzletpolitika” – hangzik Rákosmente önkormányzata közleménye.

(fotó: Lendvay Norbert)

Mint arról akkor beszámoltunk, a kerületi önkormányzat vezetője Riz Levente képviselőként kezdeményezte azt a törvénymódosítást, hogy az addigi szabályozással szemben a repülőterek területének meghatározott része is teleknek minősüljön, vagyis – ellentétben például a közutakkal, vasúti pályákkal – helyi adót kelljen fizetni utánuk. A javaslattal a kormány nem értett egyet, s azt a költségvetési bizottság többsége sem támogatta, a parlament azonban márciusban  megszavazta.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.