Sikoltozó pilóta, higgadt légiutaskísérők

iho   ·   2013.06.08. 15:45
cim

Kitérő repülőtéren volt kénytelen leszállni 98 személlyel a fedélzeten az Air Canada 584-es járata, miután a pilóták egyike sikoltozva jött ki a pilótafülkéből és azt követelte, hogy kiszállhasson a a Calgary-Newark járatot teljesítő repülőgépből – adja hírül a Toronto Sun.

Az utasok először azt érezték, hogy rázkódik a gép, ezután a légiutaskísérők egyike orvost keresett az utasok között. Ezután jelent meg a megzavarodott repülőgépvezető egy légiutaskísérőre támaszkodva, segítségért kiáltozott, és azt, hogy ki akar szállni. A pilótát lekötözték az első osztály egyik ülésére, a C-FHNV lajstromjelű Embraer 190-es pedig Torontóban szállt le, ahol egy másik személyzet vette át a járatot, és vitte Newarkba. Az utasok a történések után a légiutakísérők gyorsaságát és higgadt beavatkozását dícsérték, és azt, ahogy az utasokat is sikerült megnyugtatniuk.

A landolás után a kiérkező egészségügyiek azt állapították meg, hogy a pilóta valamilyen eddig nem diagnosztizált betegségben szenved, a jelentések pontosan nem jelölik meg, miben. A Travel Canada arra emlékeztetett, hogy hasonló eset történt 2008-ban ugyanennek a légitársaságnak a Toronto-London járata kellett, hogy menetrenden kívüli leszállást hajtson végre, mert a másodpilóta ugyancsak valamiféle mentális betegség tüneteit mutatta, Istenért kiabált, sikoltozott.

Az Air Canada egyik Embraer 190-ese

Az Air Canada sietett nyilatkozatban biztosítani az utazóközönséget arról, hogy az eset egyedi, előre nem látható volt, és a légitársaság nagy hangsúlyt helyez a hajózóállomány orvosi ellenőrzésére. Az Air Canada szóvivője szerint az illető pilóta betegszabadságon van, a fedélzeten dolgozók pedig amúgy rendszeresen túlesnek a kanadai légügyi hatóság által előírt egészségügyi vizsgálatokon.

Craig Blanford kapitány, az Air Canada pilótái szervezetének elnöke kijelentette: a légiforgalmi pilóták általában is nagyon jó állapotban vannak, rendszeres és komoly orvosi kezelésben részesülnek, és ha valaki nem érzi tökéletes állapotban magát, kötelező lemondania a repülést. Blanford szerint külön program létezik a hajózók mentális és stressz-problémáinak kezelésére. „Mi nagyon-nagyon egészséges csapat vagyunk” – állítja a kapitány, hozzátéve, hogy az egészséges életmódnak és a rendszeres orvosi ellenőrzésnek köszönhetően a pilóták hosszabb életet élnek az átlag kanadaiaknál.

Az orvosi ellenőrzés ennél a társaságnál is rendszeres, de a stressz nagy

Az esetről beszámoló lap azonban hozzáteszi, hogy a pilóták munkája mégiscsak jár bizonyos egészségügyi kockázatokkal. A repülőgépvezetők munkaideje hosszú, a nagy hatótávolságú járatokon összezavarodik biológiai órájuk és megzavarodnak alvási szokásaik. A legnagyobb stresszel járó foglalkozások listáján a közforgalmi pilóta munkája a negyedik helyen szerepel. Ezért is támogatja Blanford szerint a pilóták szervezete a szolgálati időbeosztás átalakítását.

A kanadai közlekedésbiztonsági testület jelezte, hogy értesült az eseményről, a személyzet beavatkozását megfelelőnek minősíti, és nem indít vizsgálatot.

Mint arról az iho/repülés is beszámolt, az elmúlt hetekben két másik fura eset is történt, amikor nem a pilóták, hanem az utasok egyike idő előtt akart kiszállni a gépből. Az egyik eset során ez meg is történt a vészkijáraton át, szerencsére akkor,l amikor a gép már az utashíd felé gurult.

Kapcsolódó hírek