Szálló füst, pörgő kerekek

Kemsei Zoltán   ·   2014.09.20. 19:25
00kicsi

Tény, hogy a Kulturális örökség napja, az Európai autómentes nap, a különböző szüreti, gasztronómiai fesztiválok komoly elszívóerőt képviselnek szeptember 20. táján, a Magyar Vasúttörténeti Parkban a hagyományos gőzmozdonyverseny mégis sok látogatót vonzott.

A 2014-es Gőzmozdony Grand Prix megnyitója<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Sokan látogattak ki családosan, kicsiny vagy nagyobb gyermekekkel, a versenyen részt vevő gépek megcsodálásán kívül a kerti vasút és a gőzmozdonyos utazás is komoly közönséget vonzott. A résztvevők létszámáról meg csak annyit: sajnos nem lehet ingyen megoldani a külföldi mozdonyok érkezését, a pályahasználati díjat, a kiszerelés költségeit bizony a rendezőnek kell állnia. Megjegyzendő, hogy idén Zólyomban is mindössze négy gőzmozdony futott – válságjelenségnek tűnik.

Fűtőházi panoráma

A versenyző gépek megoszlása az ideálist közelítette: két-két kis- és nagygőzös szállt szembe egymással és az idővel. Úgy alakult, hogy a program első részében két külföldi, a második felében két magyar csapat próbált minél jobb eredményt elérni. A strasshofiak saját, 30,33-as gépükkel, a finn csapat (jegyezzük meg: ott széles nyomtáv van, mozdonyt nem is hozhattak volna magukkal) a 204-essel igyekezett megoldani a feladatokat. A program második részében következett a két nagygép és hazai személyzetük versenye: a 109,109-es a MÁV Nosztalgia Kft. csapatával, a 411,118-as Truman a Magyar Vasúttörténeti Park színeiben, a Történelmi Magyar Vasúti Kultúráért Egyesület tagságával szállt a ringbe. A pálmát végül az utóbbi gárda, a trumanosok csapata vitte el. A már szintén megszokott Mozdonyszépe versenyt – lehet-e ezt a címet másnak kiadni? – az ezúttal a fűtőház előtt hidegen pompázó 424,247-es nyerte.

A 424-es hidegen is parádézott

Összességében nem látszott, hogy a kevesebb mozdony silányabb rendezvényt is jelentene, a szoros program miatt nem unatkoztak egy percig sem a látogatók. Hogy a 2015-ös Nagydíjat hogyan, milyen formában rendezik majd meg? Ez a jövő zenéje, reméljük, az esemény színvonala marad a megszokott mederben, mert futhat bármilyen új mozdony, motorvonat a síneken, az emberek többségének a vasút mindig ennyit jelent majd: „si-hu-hu”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek