Tante Ju búcsúzik a repüléstől

iho   ·   2019.04.09. 12:00
cimjo
A Lufthansa Berlin Stiftung meghozta a döntést, annak ellenére, hogy a gépet nemrég újították fel, a 83 éves ikonikus utasszállító többet nem repülhet.

A Junkers Ju52/3m – valóságos lajstromjele D-CDLH – Dessauban, a Junkersek őshazájában készült a háború előtti Lufthansa számára, majd a következő két évtizedben Németországban illetve Norvégiában repült. Norvégiában vonták ki a forgalomból, de ekkor még tovább használták Dél-Amerikában, Ecuadorban, egészen 1963-ig. Miután itt is leállították, egy amerikai repülőbarát vette képletesen a szárnyai alá a nem túl jó állapotban lévő gépet, 1984-ben kezdte meg a Lufthansa a restaurálását.

1986 óta a gép mintegy negyedmillió utas számára nyújtott nosztalgikus repülést, 11 és félezer órát teljesítve, rengeteg felé repült, többször eljutott Magyarországra is, először a nyolcvanas évek végén, az osztrák–magyar rendezésű vitorlázórepülő vb alkalmából.

A gép azonban most immár nem is saját szárnyain repült át Münchenből Hamburgba, hanem közúton szállították. A leállítása annyira eldöntött, hogy a Lufthansa Berlin Stiftung már feloszlatta a gépet üzemeltető részleget. Ugyanakkor egyelőre nem tudni a gép további sorsáról, csak bízhatunk benne, hogy a német társaság jóvoltából legalább valamelyik rangos kiállítóhelyen, a földön lehetővé teszi, hogy a repülésbarátok felkereshessék, megnézhessék, netán be is járhassák a príma pléhgépet, a repüléstörténet egyik fontos típusát, a modern utasszállítók egyik előtípusát, amelyből összesen 4800-nál is több épült, és amelynek néhány példányát Magyarországon szerelték össze a háború idején.

A D-AQUI leállításához nyilván hozzájárultak a tavalyi svájci baleset is: mint beszámoltunk róla, a svájci Ju-Air egyik Ju-52-ese az Alpokban zuhant le, a 17 utas és a háromfőnyi személyzet életét vesztette. Márciusban a svájci hatóság a céget eltiltotta a standard kereskedelmi repülésektől, csak a cég körül szervezett klub tagjai számára lehetséges eseti repülés a megmaradt gépekkel. Ami feltehetően azt jelenti, hogy azért repülőnapokon, oldtimer találkozókon, utasok nélkül valamikor még láthatunk repülni néhány hárommotorost.

Ugyanakkor a baleset nyomán előírt vizsgálatok következtében a két megmaradt svájci Ju-52-es egyelőre nem repül. A lezuhant gép szárnyszerkezetében a kivizsgálók repedéseket találtak, egyelőre ezt a problémát nem hozták közvetlen kapcsolatba a katasztrófával, de a két másik gépet hasonló korróziós problémák miatt kellett a földön tartani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.