Terrorelhárító gyakorlat, Mókuska bemutatkozott

Kelecsényi István   ·   2016.10.27. 08:45
cim

Aki október 25-én a szolnoki vasúti pályaudvarra érkezett, azt is hihette, hogy valamelyik háborús övezetben jár. AK gépkarabélyos rendőrök, testpáncélos, feketeruhás, terrorelhárítók és a különleges műveleti katonák igazoltatták az embereket. A kézifegyereken kívül, a feketére festett BTR-80 páncélozott szállítójármű, és egy 50-es kaliberű gépágyúval is felszerelt katonai HUMWEE adott nyomatékot a történteknek. Hasonló erődemonstrációs jelenlét a megyeház és a városháza előtt, a központban a hidaknál pedig több helyen ellenőrző pontok voltak. A forgatókönyv szerint be nem azonosítható terroristák robbantottak távműködtetéssel egy bombát a Sportcsarnok előtt, egy ember meghalt, sokan megsebesültek. A terroristák egy másikat is elhelyeztek, de ezt a kiérkező különleges erők tűzszerészei ártalmatlanították. Az elkövetők a volt Thököly úti laktanyába túszokat is szedve menekültek, de az odaérkező gyorsreagálású terrorelhárítók és műveleti katonák a terroristákat semlegesítették, a túszokat kiszabadították.

Hazánkban ez az eset is bármikor megtörténhet. Most azonban a Terrorelhárítási Köpont (TEK), a Honvédég 2. különleges ezrede, tűzszerészei, a katonai rendészeti szervek, a Rendőrség, és az Országos mentőszolgálat egyesített gyakorlata zajlott a városban.

Hogyan kapcsolódik ez a történet az iho/repülés portálhoz? Az egyik ok, hogy a pályaudvarok, a városokba futó úthálózat védelme, valamint az azokon folytatható ellenőrzés az egyik védelmi elem a terroristák kiszűrésére. A másik pedig, hogy a rendőri, a TEK és a műveleti egységek vezetését, támogatását a levegőből is meg kell oldani. Szolnokon két típust is bevetettek a gyakorlat során. Az AS-350 Mókuska forgószárnyas, amelyet a légimentőktől vett át a honvédségünk, a kiképzési feladatok mellett repülő vezetési pontként, sőt ajtót leszerelve mesterlövésszel a pilóta mellett tűztámogató, pontcélokat megsemmisítő elemként is bevethető.

A szolnoki Nagyvas, a Mi-8T helikopter, a speciális erők szállítását végezte. Nem mindegy, hogy egy terrorhelyzet során a lakosságot védő, terroristaellenes osztagok milyen sebességgel, mennyi idő alatt tudnak a helyszínre érkezni. A földön akármilyen rendőri forgalomirányító kísérettel mennek, hosszabb az időfaktor, mintha egy készenléti egység a szintén készenlétben lévő forgószárnyassal emelkedik a levegőbe és útakadályok nélkül repül a megadott helyre. Ott akár leszállva, akár fast rope módszerrel, kötélről leereszkedve megkezdheti a tevékenységét.

Nem mindegy azonban, hogy milyen forgószárnyasokkal rendelkezünk.  A Rendőrség Németországból átvett MD-902 helikopterei mellett még megvannak a régebbi MD-500-asok. Ezek a helikopterek nagyban hasonlatosak a Delta Force által is használt MD-530-as helikopterekre. A forgószárnyasok csúszótalpán négy terrorelhárító fér el, NVG-s pilótafülkéjével éjjel és rossz látási viszonyok között is végrehajthat feladatokat. A probléma a helikopter csekély terhelhetősége.

A bevetett AS-350B helikopterek hasonló paraméterekkel rendelkeznek, de hiányzik még az éjjellátó képesség. Egyelőre még nincs kiképzés a mesterlövész puskával felszerelt légilövész feladatra sem.

A Mi-8T helikopter átmeneti állapot, hiszen a nagyjavításon lévő Mi-17 helikopterek egy része, de lehet, hogy az összes, megkapja az NVG éjjellátó képességet, amellyel nagyban emelkedik a bevethetőségi faktor. Az előnye a helikopternek a szakasz-szintű mozgatás, hiszen harminc katona, vagy terrorelhárító is elfér a szállítótérben, valamint akár a polgári lakosság menekítésében is szerepet kaphat a gép. Ami probléma, hogy a helikoptereket gyorsan csak a hátsó kabinrész levételével lehet elhagyni, mivel hiányoznak oldalról a tolóajtók, amelyek a későbbi Mi-8MTV5 (Mi-171) helikoptereken rendelkezésre állnak. A helikopterek oldalajtó-lövészei tűztámogatást tudnak nyújtani. Bár a szárnycsonkokra komolyabb nem irányított rakétákat is lehet konténerben függeszteni, azok rombolóerejét városi környezetben, békeidőben nem lehet használni.

Ne felejtkezzünk meg a terrorista-ellenes műveletekben a mentőhelikopterek szerepéről sem, hiszen ezekkel lehet a leggyorsabban a kritikus állapotban lévő sérülteket megfelelő ellátást nyújtó kórházakba szállítani.

A szolnoki gyakorlat bizonyította, hogy az alapok megvannak, az egységek kiképzettsége a látottak alapján megfelelő. A technika bizonyos elemei, a tűzszerészrobot, a mozgó vezetésipont, az egyéni felszerelések rendelkezésre állnak, de a légi elem és a légi támogató képesség technikája még modernizálásra, és a légi komponens feladatköre, valamint tevékenysége a földi egységekkel még összehangolásra szorul.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.