Új görög légitársaság: meglesz a nagy egyesülés
Tavaly ugyanis, amikor kora tavasszal az Aegean megjelent Ferihegyen, és újra lett légi kapcsolat Budapest és Athén között, még arról írtunk, hogy az Unió nem engedélyezi a fúziót, mondván, ezzel az új légitársaság monopolhelyzetbe kerülne, hiszen lefedné a görögországi belső légiforgalom 95 százalékát. Ami azóta sem változott. Közben azonban az Olympic végképp megroggyant, és mivel az elemzők szerint úgyis hamarosan eltűnne a színről, függetlenül attól, hogy megveszik-e vagy sem, ráadásul vevő sem jelentkezett más, és mivel a két társaság által egyaránt repült vonalakon nincs számottevő verseny egy harmadik céggel, tehát immár nincs értelme a tilalomnak.
Az Aegean budapesti megjelenése jól jellemezte a kialakult trendet, amit úgy lehet összefoglalni, az Olympic kis teljesítménnyel beleragadt a görögországi belső légiforgalomba, míg az Aegean országon belül és kívül is képes volt terjeszkedni. Az anna.aero légiközlekedési portál érdekes összesítése szerint az Aegean üléskilométer-teljesítménye tízszerese az Olympicénak, és amíg az Aegean esetében ez a mutató az elmúlt egy év alatt nyolc százalékkal nőtt, az Olympic esetében viszont drámai mód a felére csökkent.
Az Olympic, miután leadta Larnacát és Tel Avivot, már csak Belgrádba, Bukarestbe, Szófiába, Isztambulba és Tiranába tartott fenn nemzetközi járatokat, de a belső vonalakon is visszaesett a teljesítménye. Az Olympic jelenlegi flottájában tíz Q400-as, négy régebbi Dah-8-as és egyetlen A319-es repül, az árva Airbus tavaly még hetente 250 járatot teljesített, most már csak negyvenet.
Az Aegean kevesebb belső célállomásra repül, de a maga kizárólag Airbusokból álló flottájával és a jóval sűrűbb járatokkal belföldön is sokkal nagyobb a teljesítménye, és közben a nemzetközi vonalakon is erősödik, nemrég például arra „vetemedett”, hogy versenybe szálljon az easyJettel Athén és Gatwick között. Eddig a brit LC épp azért érezhette kényelmesen magát ezen a vonalon, mert az Olympic, nem sokkal a privatizáció után, ezt a járatát is feladta.
Az Aegean felfutása azért is figyelemre méltó, mert a görög gazdasági válság miatt a korábbi években durván visszaesett a görögországi turistaforgalom, igaz, az egyiptomi válság prolongálódása némiképp visszaterelte a turistákat a mediterrán övezet északi vidékeire.
A fúzió során azért még sokmindent tisztázni kell. Az egyik legfontosabb kérdés azonban már eldőlt: az Olympic oldalán az akvizícióról szóló értesítésben az szerepel, hogy miközben a társaság az Aegean leányvállalata lesz, a két légicég megtartja önálló arculatát, a sok vihart, sőt, néhány csődöt is megélt Olympic ötkarikás arculata tehát repül az égbolton.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!