Ukrajnai Wizz-tervek: egy új, hatalmas piac, nagy konkurenciával
Az európai Nyitott Égbolt összesen tizenkét repteret nyit meg, a Wizz bővít, a Ryanair is készülődik. Európai repülésbiztonsági és fogyasztóvédelmi normák Ukrajnában is.
A Wizz Air bejelentette, hogy nagyszabású bővítést indít az ukrán piacon, ahol az eddigiekhez képest dupla akkora kapacitással lesz jelen. A döntés előzménye, hogy Ukrajna 2021. október 12-én az Európai Unióval közösen aláírta a Nyitott Égbolt egyezményt – hangzik a légitáraság szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.
A Wizz öt vadonatúj, korszerű Airbus 321 repülőgépet telepít a Kijevi Nemzetközi Repülőtérre, amelyek nagy részét 2022 nyarától fogja üzemeltetni. A befektetéssel a Wizz Air kétszeresére növeli kapacitását a repülőtéren, és 12 olyan új úti céllal lepi meg az utazni vágyókat, mint Párizs, Brüsszel, Eindhoven, Nizza, Barcelona, Madrid, Alicante, Málaga, Porto, Palma De Mallorca, Hanía vagy Bázel. Ezen felül a Wizz további két új Airbus 321 repülőgéppel bővíti a Lviv Nemzetközi Repülőtér kapacitását is, amelynek segítségével kilenc új útvonal kerül a légitársaság menetrendjébe, köztük Madrid, Athén, Thesszaloniki és Treviso – folytatódik a közlemény.
A bővítésnek köszönhetően a Wizz utasai már idén decembertől igénybe vehetik az új járatok egy részét, míg több közülük a jövő évi nyári időszakkal nyílik meg. A magyar utasoknak szintén örömteli a hír, hiszen a növekvő repülőgépállomány lehetővé teszi, hogy három helyett már hét járat is repüljön Budapest és Kijev között – írja a Wizz.
A döntés megértéséhez érdemes részletesen is foglalkozni azzal, mekkora a jelentősége az említett eseménynek, jelesül, hogy kedden Ukrajna aláírta az európai Nyitott Égbolt egyezményt. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a más (uniós) országokkal kötött külön-külön légügyi egyezményben meghatározott járatszámok, leszállási lehetőségek, sűrűségek és egyéb kötöttségek megszűnnek. Feloldják a monopóliumokat, nem marad „védett” helyzetben az illető ország nemzeti légitársasága sem, és ami szintén fontos, a Nyitott Égbolt egyben nyitott repülőtereket jelent a külföldi társaságoknak, Ukrajna esetében a jelenlegi öt helyett 12 reptérre lesz lehetőségük járatokat szervezni a külföldieknek is. Sőt, ezzel ugyancsak versenyhelyzet alakul a repülőtéri kiszolgáló cégek között is.
Az első kommentárok jelzik, hogy az egyezmény elsősorban a diszkont társaságokat aktivizálja. Érdemes felidézni a Wizz terveivel kapcsolatban a cég kiinduló filozófiáját, vagyis hogy nem egyszerűen kiszolgálni, hanem teremteni akar piacokat, az olcsó repülési lehetőségek révén rengeteg új utast vonzani, akik korábban a magasabb árak miatt nem számoltak a légi utazás lehetőségével. Noha egyrészt a Wizznek eddig is voltak korlátozott számban járatai, másrészt létezik ukrán diszkont társaság is, ezzel együtt Ukrajna a maga több mint 44 milliós lakosságával hatalmas lehetőség az ilyesfajta piacteremtésre.
De persze ez nemcsak a magyarországi központú társaságnak esély. Nagyformátumú események kapcsán máskor is láttuk, hogyan válik egy-egy ország szinte napok alatt hatalmas „légiháború” helyszínévé, elég, ha csak arra gondolunk, mi minden történt a Malév leállása után. Nos, ahogy akkor nálunk, elsősorban a Wizz és a Ryanair összecsapása bontakozik ki Ukrajnában is. Michael O’Leary Ryanair-főnök már szeptemberben jelezte, reményei szerint Ukrajna már idén aláírja a Nyitott Égbolt egyezményt, és az ír diszkont ezesetben a jelenlegi öt helyett mind a tizenkét szabad ukrajnai repülőéren járatokat üzemeltet majd.
A várakozások szerint a változás a jegyárak csökkenését hozza, például a kiszolgálók közti verseny révén is. Ugyanakkor az ukrán légitársaságok és repülőterek számára az egyezmény komoly követelményeket is jelent, az Európában máshol érvényes normák bevezetését. Meg kell, hogy történjenek a szükséges módosítások mind a repülésbiztonság, mind a fogyasztóvédelem terén.
Viszont egyértelmű ellenkezést, rosszallást lehet érzékelni az ukrán légitársaságok részéről, annak ellenére, hogy az egyezmény a számukra is új lehetőségeket kínál az európai piacon, viszont mivel Ukrajna mégsem uniós tagság, arra nincs engedélyük, hogy hogy az uniós országok belső légiforgalmában is bekapcsolódjanak, ezt pedig negatív diszkriminációként értékelik.
Mind az Ukrainian International, mind a SkyUp nevű diszkontcég közleményben állítja, hogy szerintük a Nyitott Égbolt egyezmény sérti az ukrán légiközlekedés érdekeit és hosszú távon az ukrán utazók sem profitálnak belőle.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!