USA-kormányleállás – Boeing-leállás?
Több nagy amerikai légiipari céget is érint a központi kormányzat leállása, tehát a történetnek meglesznek a maga következményei az adminisztrációs szférán túl is. A Boeing az első számú érintett, a repülőgépgyártó ugyanis az elkészült gépekhez külön-külön meg kell, hogy szerezze az illető példány légialkalmassági engedélyét, ami kifejezetten hatósági feladat, írja a Reuters.
Ezért feltételezi a hírügynökség, hogy a Boeing repülőgépeinek átadása a légitársaságok számára jelentősen lelassul. Ennek azonban ellentmond a gyártó egyik vezetőjének csütörtöki blogbejegyzése.
Randy Tinseth, a polgári repülőgépekkel foglalkozó Boeing-divízió alelnöke a maga internetes felületén, amely elég sok érdekes pluszinformációval jelentkezik időről időre az óriásvállalat belső életéről, azt írja, hogy a kormányzati leállás óta is sikerült jó néhány repülőgépet átadni a megrendelőknek. Ennek pedig az a titka, hogy a Boeing már elég régen elnyerte azt a jogot, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal a gyártóhoz delegálja az FAA nevében elvégzendő hatósági engedélyeztetési eljárások egy részét. Ez azt jelenti, hogy csak két esetben van szükség egy repülőgép átadásakor az FAA jelenlétére és külön eljárására: ha az a gép új altípusként, vagy valamilyen lényeges szempontból új elrendezésben kerül a vásárlóhoz. A harmadik eset: ha a gépet nem Everettben vagy Rentonban, hanem North Charlestonban, Dél-Karolinában gyártották, az új telephely tehát még nem kapta meg a hatósági jogok delegálását.
Magyarán a Boeing által gyártott, közforgalmi célokra épült „normális” gépek túlnyomó többsége simán átadható-átvehető most is, külön hatósági közreműködés nélkül. Csak a 787-esek közül néhány az, amelyet az új telepen szereltek össze, tehát meg kell várni, amíg az FAA ellenőrei bólintanak rá a légialkalmassági engedélyre.
Tinseth ennek megfelelően azt írja, hogy a Boeing repülőgépek összeszerelése és kibocsátása változatlan ütemben zajlik tovább, sőt, a 787-esekét láthatóan felgyorsította a gyár. A legutóbbi példány azért érdekes, mert elsőként kerül délkelet-ázsiai vevőhöz, a Royal Brunei légitársasághoz.
Ezzel az idei 787-es átadások száma elérte a 43 gépet, az új kompozittípusból egyébként már 92 példány kezdte el a szolgálatát a légitársaságoknál. Az idei évben az átadott Boeing-utasszállítók száma összesítve már 476, amit Tinseth annál inkább tart nagyon jó eredménynek, hogy 2011-ben ennél eggyel kevesebb volt az egész évben legyártott és átadott repülőgépek száma.
Jó hírei vannak a Boeing Commercial Airplane alelnökének a 787-es új, hosszabb törzsű változatáról: a 787-9-es első példánya a két héttel ezelőtti szűzfelszállás óta gyakorlatilag egyetlen nap kihagyás mellett (ez az első és a második repülés között volt) mindennap repült, és 50 óra alatt befejezte az elsődleges légialkalmassági teszteket. Ez azt jelenti, hogy a fedélzetre vehet most már a berepülőpilótákon túl másokat is, jöhet tehát a mérnök személyzet, megkezdődhet a kabinban elhelyezett műszerek segítségével az altípus közvetlen tesztelése, ami még inkább felgyorsítja a munkát. Ráadásul időközben kigördült a szerelőcsarnokból a második 787-9-es is, amely a földi próbák után csatlakozhat a berepülőprogramhoz.