Végre indul a repülőnapszezon: Békéscsaba nyitánya

iho   ·   2017.05.27. 11:15
bcsaba_cim

Kellemes légkör, érdekes gépek, jó hangulat és pompás időjárás: hirtelenjében ennyit lehet gyors ajánlatként előre jelezni a Kvasz András Repülőnapról. Mondhatjuk így is: a békéscsabai repülő hétvégéről, amelyet ráadásul a második nap, vasárnap, bemutatók sora tesz még érdekesebbé, míg szombaton elsősorban a gyereknap rendezvényei vonzóak.

Miközben persze mindkét nap bőven nyújt lehetőséget a repüléssel való lehető legközelebbi ismerkedésre. Az ismerkedés eszközei: vitorlázó repülőgép, hőlégballon, és – igen, a kedves, öreg csillagmotoros An-2-es. Vagyis ezekkel lehet sétarepülésen részt venni, miközben a földön a gyerekeknek szolgál az ugróvár, lesz lovaglás és arcfestés, meg ami meglehetősen rejtélyesen hangzik, de majd kiderül, mi is az: betyárlézer.

(fotók: Facebook)

És persze ismerkedés a földön is a repülőgépekkel, eszközökkel. Feltehetően az egyik legvonzóbb alaposan körbejárható kiállítási darab (reméljük, belülről is megnézhetik az érdeklődők) a Magyar Légierő jókora Mi-8-as helikoptere lesz mindkét napon. Aki az ilyen látványosságokra fogékony, szombaton kora délután láthatja a landolást, de vasárnap jó, ha már reggel tízkor kint van a reptéren, amikor a forgószárnyas nagy madár megérkezik Szolnok felől.

És akkor lássuk a várható légi érdekességeket!

Szép repülés várható a klub Zlin Z526-asától, a szépvonalú műrepülőgéptől, ami egyébként vontatóként is megállja a helyét, de különösen harmonikus légi akrobatikát lehet vele bemutatni. Egészen más műfaj a program egyik legöregebb és egyben legifjabb gépe: Rubik Ernő R-18 Kánya típusú futár- és vontatógépe, a maga jellegzetes sárga festésében Budaörsről, a Goldtimer Alapítványtól érkezik, mint erről portálunk sokszor beszámolt, néhány éve sikerült tökéletesen újjáépíteni az ötvenes éveknek ezt a príma konstrukcióját, öthengeres csillagmotorjával, amelynek szelepei romantikus módon mozognak az ember szeme előtt a burkolatból kiálló hengerfejeken: tiszta hőskori repülés, ráadásul a gépecske elképesztően alacsony sebességű repüléssel és különlegesen rövid fel- és leszállásokkal szórakoztathatja a nagyérdeműt.

Egészen más korszak típusa a Piper Malibu: hatszemélyes kis ékszerdoboz, ráadásul gázturbinával, a kecses szárnyú gép jó példája annak, milyen is a mai General Aviation, és ez a bemutató abból a szempontból is érdekes, hogy a békéscsabaiak az elsők egyikeként építettek ki egy sportrepülőtéren igazi szilárd burkolatú pályát, hogy kiszolgálják és egyben ide is vonzzák a modern kisgépes repülést.

Érdekes átmenet motoros és vitorlázó repülés között az Európában igen elterjedt Falke, ez a kedves, a földön kicsit esetlen mozgású movit, amely egyike a leginkább hozzáférhető,  legolcsóbb típusoknak, ezzel a gépecskével a pilótaember a motoros országjárás és – ha leállítja a motort – a vitorlázó repülés örömeit egyaránt élvezheti.

Láthatunk olyan klasszikus típusokat a levegőben, mint Rubik Ernő csodálatos iskolagépe, a Góbé, amelynek segítségével jónéhány generáció kezdhetett bele a pilótakarrierjébe, hogy aztán eljusson akár a nagygépes légiközlekedésig, akár a szuperszonikus harci gépekig, netán akár az űrrepülésig, hiszen Farkas Berci is ezen kezdte. A „komolyabb” vitorlázógépek közül kétféle lengyel Jantar repül majd, egy hosszúszárnyú és egy tizenöt méteres, illetve azokat a gépeket is láthatjuk, amelyeket a Góbék pótlására szereztek be a repülőklubok az alapfokú pilótaképzésre, a román IS-28B2-t és a német KA-7-est.

Közben pedig ejtőernyősugrások 500 és 1200 méterről, az ugyancsak klasszikus Gawron repülése, és még sokminden érdekesség várható; a program természetesen változhat, alakulhat, az alapvető szándék viszont semmiképp. A rendező Békés Airport Kft. és a Kvasz András Repülőklub bevallott célja, hogy az ilyen barátságosan izgalmas repülőnapok után ismét legyenek fiatalok, vagy akár idősebbek is, akik eldöntik: igen, érdemes megkezdeni az utat a repülők jogosítványának, a szakszolgálati engedélynek – és netán egy repülőgépnek is a beszerzése felé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.