Verseny alkatrészekért, parkoló gépek hajtóművek nélkül

iho/repülés   ·   2022.11.28. 09:00
msn11000-xlr-taktung-40-35-05-lr

Erősen fékezi az iparági fellendülést az alkatrész- és munkaerőhiány, a Wizz anyacége, az Indigo-csoport flottájának tíz százaléka is a földre kényszerült, sokszor meg sem érkeznek a gépek a társaságokhoz.

Az Airbus kénytelen halasztani a tervezett dátumhoz képest főképp a keskenytörzsű családhoz tartozó gépek átadását 2023-ban, miközben az idei átadási tervek megvalósulásáért harcolnia kell – adja hírül iparági forrásokra hivatkozva a Reuters.

(fotók: Airbus)

Az alapvető ok a gyártók lemaradása az új gépekhez szükséges új hajtóművekkel, a beszállítói hálózat lemaradása az alkatrészekkel, mondják a meg nem nevezett informátorok. Az Airbus a hírekre csak azzal reagált, hogy a következő hónap adatainak ismerete előtt nincs mit kommentálnia.

A hírügynökség szakértőket idézve jelzi, a beszállítók problémái miatt a légitársaságok meglévő gépparkjának üzemeltetésében is gondok jelentkeztek. A javító hálózatok gépek tucatjait nem tudják visszaadni a légitársaságoknak, miközben egyfajta versengés indult be a  hajtóműgyártók és a javító-karbantartó cégek között az alkatrészekért. A nyomás akkora, hogy van hajtóműgyártó, amely inkább félreteszi az új hajtóművek összeszerelését és a meglévő géppark életben tartására fordítja a készleteit.

A három nagy gyártő közül – Pratt & Whitney, General Electric, Rolls Royce – elsősorban a P&W van lemaradásban. Az Airbus flottából 129 Pratt & Whitney és 55 CFM LEAP hajtóművekkel szerelt gép parkol a hiányzó részek miatt. Más hírek szerint olyan fontos részekből is hiány van a gyártósorokon, mint a konyhák és mellékhelyiségek, az akadály eredete pedig sok vonalon munkaerőhiány és esetleg sztrájkok is.

A legnagyobb Airbus-megrendelő az az Indigo-csoport, amelyhez a Wizz Air is tartozik, és amely jelenlegi flottájának tíz százalékát kénytelen a földön parkoltatni. A Boeing egyébként hasonló problémákkal küszködik, amelynek keskenytörzsű gyártmányait kizárólag a CFM LEAP hajtóművekkel készítik. Mindenesetre, ami most zajlik akár a gyártók, akár a javító karbantartói hálózatok körében, a jelek szerint komolyan fékezi azt a forgalmi fellendülést, amit az iparág a pandémia lefutásával remélt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.