Vihar, törölt járatok ezrei Amerikában
Hétezer belföldi járatot töröltek a amerikai légitársaságok a kontinens keleti részén végigsöprő vihar miatt az elmúlt napokban. Egyes repterek teljesen leálltak, mint például a Philadelphia International.
Vannak olyan helyszínek, ahol épp az a baj, hogy nem hó esik, hanem jeges eső, ami lehetetlenül csúszóssá teszi a pályákat, gurulókat, előtereket, ezért zárták be például Charlotte repterét, a nemzetközi járatok sem szállhattak le, például a Lufthansáé sem.
A United néhány fontos fővonalán próbálta fenntartani a forgalmat, de a járatok nagy részét törölte, Washington Dulles-ről egyáltalán nem mennek a gépek, talán a mai nap ismét meg lehet nyitni a repteret, csakúgy, mint a szintén akadozó Newarkot.
Chicago messzebb esik a keleti vihartól, de a körülmények itt is keményen téliek, egy 737-es O'Hare egyik pályájáról lecsúszott leszállás közben, ehhez a szerencsére sérülések nélküli balesethez is hozzájárulhatott az időjárás.
A légitársaságok többsége a rendkívüli helyzetre való tekintettel extra költségek nélkül váltja vissza vagy foglalja át későbbi járatokra a jegyeket. A reptereken ugyanakkor nincsenek kellemetlen tömegjelenetek, az utasok többsége emailen vagy sms-ben időben kapott értesítést arról, hogy nem megy a gépe.
Baltimore, Boston, New Yorkban a La Guardia és a JFK, a washingtoni Reagan és még sok más légikikötő is teljesen vagy részlegesen leállt a hó, a 80-100 kilométeres lökésekkel kísért szélvihar miatt, a mai napra azonban már javulás várható a keleti partvidéken. Ekkor azonban a kimaradások után újra induló forgalom okozhat késéseket, további zavarokat a légiközlekedésben.
A légitársaságok veszteségeit egyelőre nehéz felmérni. Egy erről szóló elemzés szerint január és február az amerikai légiközlekedés legcsendesebb két hónapja, ennek ellenére nagyok lehetnek a kiesések. 2011-ben egy hasonlóan viharos téli időszak több mint 600 millió dollárnyi profitot vett el a cégektől, igaz, közben ráadásul ez volt az emelkedő üzemanyagárak korszaka, ami amúgy is kikezdte a társaságok pénzügyi biztonságát.
Ugyanakkor az elemzés arra is kitér, hogy egy törölt járat egyben költségek megtakarításával is jár, nem fogy a kerozin, nem kell plusz pénzt fizetni a földi és légi személyzeteknek. Sőt, a nagyon kemény telek egyben a bevételek növekedésével is járhatnak: amint kiderül, hogy miféle viharok közelítenek egy-egy körzet felé, onnan még a hószakadás előtt intenzívebbé válik az utasforgalom, aki megteheti, még a rossz idő beállta előtt melegebb éghajlatra menekül, száz százalékos kihasználtsággal repülnek a gépek, netán még sűrítve is, Mexikóba és a Karib-tenger övezetbe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!