Vonalhosszabbítás Londonban

Istvánfi Péter   ·   2022.08.08. 12:00
london_barking_riverside

Tovább szőtték a GOBLIN-t, immáron Barking Riverside-ig járnak a narancs vonatok.

A Northern metróvonal tavalyi hosszabbítása és a Bank állomás új peronja, valamint az Elizabeth Line elővárosi vasútvonal átadása után nemrégiben a brit fővárosban újabb kötöttpályás szalagátvágás történt: a London Overground hálózata bővült tovább, átadták a Barkingtól Barking Riverside állomásig történő hosszabbítást, így a 2007-ben létrejött rendszer immáron 113 állomást szolgál ki.

Térkép a hosszabbításról, a szaggatott vonalas rész mindössze az új építés (képek forrása: TfL)

Barking Riverside, ahogy a neve is mutatja, a Temze partján helyezkedik el egy barnazónás fejlesztés közepén. A jelenleg a semmiben végződő végállomás helyén korábban a Barking Power Station szénerőmű volt, amit a nyolcvanas években zártak be, az elbontott erőmű helyén 1995-ben jelentek meg az első lakások. Némi szünet után 2012-ben új beruházóval folytatódott a terület beépítése, a legfrissebb tervek szerint 2030-ra egy 26 ezer fős városrész fog itt létrejönni. A kétvágányos végállomást lépcsőn és lifttel lehet megközelíteni, érdekesség, hogy az állomás alatt egy nagy kerékpártárolót is kialakítottak. A környéket a meghosszabbított Overground mellett busszal és menetrendszerinti hajójárattal is meg lehet közelíteni.

A kilencvenes években fejlődésnek indult térség kiszolgálását az ezredfordulón még a Dockland Light Railway (DLR) egyik új ágával tervezték a megoldani, majd a magas költségek miatt elkaszált projektet a londoni közlekedési cég, a Transport for London (TfL) próbálta életben tartani azzal, hogy olcsóbb alternatívákat kezdett kidolgozni. Felmerült a buszos kiszolgálás mellett a Barkingban végállomásozó Hammersmith & City metróvonal hosszabbítása, végült a London Overground Gospel Oaktól Barkingig tartó vonalát hosszabbították meg ide.

Végállomás a semmi közepén

A négy és fél kilométer hosszú új útvonal részben a meglévő London, Tilbury and Southend Line nevű elővárosi vonallal halad párhuzamosan, majd egy újonnan épült viadukton keresztezve azt, a továbbiakban végig emelt szinten vezet a folyópartig. A magasvezetés egyik oka az volt, hogy így nem érvényesül a vasút elválasztó hatása, a viadukt alatt a térség továbbra is átjárható. Másrészt így az esetleges jövőbeli hosszabbításkor a folyón átvezető hídhoz nem kell felemelni a vágányokat. A továbbvezetésről egyébként még semmilyen tervek nem születtek, az egyetlen jövőbeli tervezett fejlesztés, hogy az építés során megtörtént egy köztes megálló, a Renwick Road kiszabályozása. Amennyiben az utasszám igényli, megépítik az állomást, de a jelenlegi becslés szerint ez tíz éven belül biztosan nem fog megtörténni.

A hosszabbítás kiágazása az elővárosi vasútból, háttérben a folyóparton a végállomás. A viadukt kezdetéhez tervezték Renwick Road állomást

A GOBLIN becenevet (Gospel Oak to Barking Line) viselő vonal az észak-nyugat londoni Gospel Oak és a kelet-londoni Barking között közlekedik, első szakaszát még a 19. század második felében építették meg, maga a vonal több különböző vasúti cég által épített vonalakból áll össze. Jelenlegi formájában 1981 óta közlekedett, az 1994-es privatizáció után több magántársaság is üzemeltette a vonalat, majd 2007-ben került a TfL kezébe, és a frissen alakult London Overground hálózat egyik vonala lett. Az Overground megalakulásakor célul tűzte ki, hogy a London határain belül közlekedő nagyvasúti vasútvonalakat bevonják a városi közlekedésbe. Ennek érdekében az átvétel után a TfL hatalmas fejlesztésbe kezdett a vonalon, jegyautomaták és kártyaolvasók kerültek az állomásokra, sűrűbb közlekedést vezettek be és a vonalak megjelentek a metrótérképen is narancsszínnel. A fejlesztésnek meg is lett az eredménye, az utasszám ugrásszerűen megnövekedett, volt olyan állomás, ahol forgalom megtízszereződött. A villamosítatlan vonalon a 2007 után még az előző szolgáltatótól átvett dízelszerelvények érkeztek, ezeket hamar leváltották az Overground által vásárolt dízel motorvonatok, végül hosszas huzavona után 2015-ben elkezdődött a vonal villamosítása. Érdekesség, hogy a Londonban az Overground és az elővárosi vonalakon elterjedtebb háromsínes rendszer helyett itt 25 kilovoltos, felsővezetékes rendszer épült ki, mivel a vonal sok helyen osztozik a felsővezetékes nagyvasúttal.

A vonalon a villamosítás után 2018-tól 710-es sorozatú Bomberdier Aventrák járnak

Az örömbe némi ürömöt jelenthet a londoniaknak, hogy jól be kell osztaniuk a mostani átadást, mert az Elizabeth line és a High Speed Line 2 (HS2) építése minden jelenkori és jövőbeli fejlesztés elől elvette pénzt, így a jelenlegi gazdasági helyzetben egy jó ideig még az ilyen egy megállós hosszabbításokra sem lesz forrás a brit fővárosban.

(Nyitóképünkön a töltésen fekvő, de akadálymentesen megközelíthető új végállomás. Kép forrása: TfL)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek