Wizz: mehet az óriási gépbeszerzés, rekord-profit
A Wizz Air részvényesei jóváhagyták az új Airbusok beszerzését: a társaság tulajdonosai száz százalékos szavazati arányban értettek egyet a gépek megvásárlásával. A részvényesek közgyűlése Genfben hozta meg döntését arról a hatalmas, száztíz gépre szóló megállapodásról, amely szándéknyilatkozat formájában a nyári párizsi repülőszalon szenzációja volt, majd szeptemberben véglegesítették a szerződést, ekkor rögzítették a tranzakció pénzügyi alapjait. Az üzlet értéke listaáron 12,5, más közlések szerint 13,7 milliárd dollár, de a hírek szerint ebből a társaság, tekintettel a megrendelés nagyságára, jelentős engedményt kapott.
Mint arról korábban beszámoltunk, a száztíz gépet 2019 és 2024 között szállítja le a gyártó, miközben a korábbi megállapodás értelmében most is folyamatosan vesz át új gépeket, a 2018-ig tartó időszakban a jelenleg gyártásban lévő 320-as gépcsaládból összesen huszonegy 320-ast és huszonhét hosszabb törzsű, 230 utasra berendezett 321-est, az utóbbiak közül az elsőt ebben a hónapban állítja forgalomba, a HA-LXA lajstromjelű gép már az új festésben várja az átadást az Airbus hamburgi gyártóhelyén.
Váradi József a részvényesek közgyűlése után úgy nyilatkozott, a döntés a tranzakció megerősítéséről lehetővé teszi a társaságnak, hogy tovább erősítse pozícióját Közép- és Kelet-Európában. A vezérigazgató ugyancsak kiemelte, a megállapodás lehetőséget ad a társaságnak, hogy rugalmassan alkalmazkodjon a növekedési igényekhez.
Ugyancsak a vezérigazgató jelentette be, hogy a Wizz Air rekordprofitot ért el az első fél évben, az adózott eredmény 182 millió euró, ami tizenöt százalékos javulás, és ugyanilyen arányban sikerült emelni az árbevételt az előző év azonos időszakához képest, 836 millió euróra.
Váradi József kiemelte, az iparági költségek jelentősen csökkentek az előző évhez képest, ez nagyban hozzájárult a jó eredményekhez. Mint erről portálunk is többször beszámolt, a világpiacon továbbra is alacsony az olajár, tehát olcsóbban jutnak a légitársaságok üzemanyaghoz. Váradi ugyanakkor hozzátette, a kerozintól megtisztított költségek is „kontroll alatt vannak”, egy utaskilométerre 3,46 eurocent költség esik, ami több mint 5 százalékkal kevesebb, mint 2014 első félévében.
A Portfolio.hu elemzése kiemeli, a társaság 10 millió 650 ezer utast szállított a március–szeptemberi időszakban, ami húsz százalékos növekedést jelent az előző év azonos félévéhez képest. A jegybevételek 11,6 százalékkal emelkedtek és a teljes bevétel hatvanöt százalékát adták, a kiegészítő szolgáltatások bevételei 21,9 százalékkal nőttek. Ami pedig megintcsak nagyon fontos tényezője az eredményeknek, a férőhely-kihasználtság 1,6 százalékponttal javult, az első félévben 90,7 százalékra nőtt a load factor.
A korábban kiadott társasági dokumentum már jelezte, a Wizz a korábbi várakozásokhoz képest jobb eredményekre számít a 2016 márciusában véget érő üzemi évében. A kilométerenkénti ülőhelyek száma éves szinten tizennyolc százalékkal bővül a korábban tervezett tizenhét százalékhoz képest, és az alacsony olajárak miatt a repülőjegyek ára enyhén csökken majd, az éves profitvárakozás 190–200 millió euró, hangzott az októberben közzétett prognózis. A féléves profitjelentés megjelenése ellenére a társaság részvényeinek értéke két százalékkal esett a londoni tőzsdén, a portfolio szerint azért, mert a Wizz az októberihez képest nem emelte a profitvárakozását.
A Wizz jelenleg hatvanhárom géppel repüli huszonkét bázisból és háromszázkilencven vonalból álló hálózatát, az első félévben nyolc új 320-assal frissítette a flottát. Mint arról beszámoltunk, októberben köszöntötték a társaság százmilliomodik utasát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!