Zöld jelzés a Dreamlinernek
Tizenöt hónap után napokon belül várható, hogy ismét új 787-esek repülnek a társaságok állományában.
Tavaly májusban állította le, egyébként magának a Boeingnak a bejelentése nyomán, a 787-esek átadását az amerikai polgári hatóság,
A leállást gyártási problémák miatt kellett, hogy elrendeljék, mert néhány gépnél a kompozit törzselemek illesztésénél találtak hibákat, amelyek ugyan nem jelentettek azonnali balesetveszélyt, de hosszabb távon gyengítették a gép struktúráját és kérdésessé tették, hogy a szerkezet ellenáll-e az esetleges legnagyobb terhelésnek. A hibás méretezésű titán kötőelemeket egyébként az olasz Leonardo közvetítésével készítették a beszállítók.
A későbbiekben hasonló problémát találtak a farokrészen, a vízszintes vezérsík illesztésénél. A Boeing tavaly januárban maga állt le az átadásokkal, a szünetet akkor két hónaposra gondolták, de aztán feltártak gyártás-ellenőrzési hiányosságokat is. Júliustól ismét leálltak, mostanra már összesen több, mint száz (más hírek szerint százhúsz) Dreamliner ragadt a földön, átadásra várva, például a Lufthansa és az American megrendelésére, utóbbi még idén öt gépet vár a gyártótól.
A Boeing július 27-én jelezte, hogy várhatóan néhány napon belül megkapja az FAA engedélyét, és szigorúbb kontrollt vezetnek be a globális beszállító rendszer működése fölött. Az eddigi, lassított gyártási tempót is majd felgyorsítják, de első menetben csak havi öt példányra, amíg sikerül a már elkészültek átadása a megrendelőknek. Az első, várhatóan forgalomba kerülő gépeken már elvégezték a repülési teszteket is. Viszont a hatóság – a MAX-okhoz hasonló gyakorlat bevezetésével – példányonként külön ellenőrzi a gépeket, nem bízza a kontrollt a korábbiakkal ellentétben a gyártóra.
A 787-esek átadásának visszatérése a Boeing részéről újabb jele annak, hogy az amerikai gyártó úrrá lesz a megpróbáltatásokon: Kínán és Oroszországon kívül már szabadon repülhetnek a keskenytörzsű 737 MAX-ok, és bár a 787-esek túlnyomó többsége nem kellett, hogy kikerüljön a forgalomból, a sokkal nagyobb értékű szélestörzsű Dreamlinerek átadásai újabb lökést adnak a gyártó pénzügyi problémáinak megoldásához is, miközben a leállás okozta bevételkiesést több, mint egymilliárd dollárra becsülik.
Miután két alaptípus problémáit sikerült megoldani, a Boeing most már minden fejlesztési kapacitását a 777X befejezésére és típusengedélye elnyerésére fordíthatja.
A világ első kompozitépítésű utasszállítójának első sorozatpéldánya 2011-ben állt forgalomba, de a hatalmas beszállítói kör már akkor gondokat okozott és késleltette a típus bevezetését. Viszont a konstrukció sikerét bizonyítja, hogy a forgalombaállítás tavalyi évfordulójáig 1006-ot vettek át a légitársaságok, a hátralévő rendelésállomány közelít az ötszázhoz. Az is jellemző, hogy ezeknek a gépeknek a többsége a járvány lecsengésével többségben visszakerült a forgalomba, annak ellenére, hogy a légiközlekedési krízis elsősorban a hosszú, főképp interkontinentális vonalakat blokkolta, amelyekre a Dreamlinerek születtek. A nyár elejétől például a LOT is újra repülteti a 787-asait Budapest és New York között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!