Elkészült a Magnus Aircraft kompozit-üzeme. A Pécs-Pogány repülőtérnél található repülőgyár második ütemét jelentő létesítményt kétmilliárd forintos állami támogatással hozták létre. A könnyűrepülőgépek kompozit elemeinek gyártására alkalmas, 5100 négyzetméteres üzem mellett korábban már elkészült egy 1900 négyzetméteres összeszerelő egység és egy háromszáz négyzetméteres irodahelyiség is. A kisebb gyártórészben tavaly október végén indult el a termelés. A vállalat nyár végén jelentette be, hogy megrendelték az első példányt a magyar fejlesztésű, kompozittestű repülőgépeiből.

Elkészült a Magnus Aircraft kompozitüzeme a Pécs-pogányi repülőtéren (fotó: Sóki Tamás/MTI)

Elektronikus jegyrendszer Tatabányán is. A vidéki városok közül elsőként Komárom-Esztergom megye székhelyén vezették be az okostelefonos buszjegyvásárlás lehetőségét a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel együttműködve. A mobiltelefonon hordozott jegy időalapú, hatvan percen belül tetszőleges számú átszállást tesz lehetővé a T-Busz Tatabányai Közlekedési Kft. valamennyi járatán. Tatabánya a Modern városok programban 5,6 milliárd forint támogatáshoz jutott a tömegközlekedés teljes megújítására. A pénzből többek között új buszokat is beszereztek.

Százéves a KLM. Hétfőn ünnepelhette századik születésnapját az 1919. október 7-én alapított Holland Királyi Légitársaság. A KLM-et I. Vilma holland királynő jutalmazta meg a királyi jelzővel, ekképp hangsúlyozva az első világháború után felfutó civil repülés fontosságát. Az első KLM-járat 1920. május 17-én közlekedett London és Amszterdam között, egy bérelt DeHavilland DH.16-os formájában. A légicég 2004 óta szoros együttműködésben dolgozik az Air France-szal, az Air France–KLM csoport részeként. A hollandok Magyarországon kilencven éve vannak jelen: az első járat 1929. szeptember 12-én landolt Budapesten. Az első budapesti KLM-iroda pedig még 1957. május 7-én nyílt meg a Vörösmarty téren.

A XI. kerület önkormányzata egy kisebb közlekedési múzemot hozna létre a műemléki védettségű kelenföldi állomásépületben (fotó: Vörös Attila)

Mini közlekedési múzeum nyílhat a kelenföldi állomásépületben. A százharminc éves, romos épületből szeptember végén költöztette le az aluljáróba a jegypénztárakat a MÁV-Start. Habár Budapest megújuló közlekedési múzeumának már elkészültek a tervei, az csak évek múlva nyithatja meg kapuit, ezért a XI. kerületi önkormányzat azzal az ötlettel fordult a Miniszterelnökséghez, hogy az épületben egy kisebb tárlatot rendeznének be, ahol a tervek szerint a magyar vasút történetét is megtekinthetik majd az érdeklődők. A beruházás kiviteli terveinek százmillió forintos költségét a XI. kerületi önkormányzat és a Miniszterelnökség közösen állja.

Elkészültek az első orosz gyártású egyiptomi kocsik. A két harmadosztályú prototípus vagon tesztjei hamarosan meg is kezdődhetnek, a sorozatgyártás a sikeres teszteket és a típusengedély megszerzését követően kezdődhet meg. Az egyiptomi nemzeti vasút ENR tavaly ősszel rendelt meg az orosz Transzmasholdingtól (TMH) összesen ezerötszáz vasúti kocsit, melyek egyik felét a tveri vagongyár, másik felét pedig a Transzmasholding magyar leányvállalata, a TMH Hungary által felvásárolni tervezett Dunakeszi Járműjavító építené meg.

Zajlik a MÁV-Start Talentjeinek korszerűsítése, az első fecske, a 425 009-es a napokban került vissza a forgalomba (fotó: MÁV Zrt.)

Forgalomban az első felújított Talent. A MÁV-Start idén tavasszal döntött úgy, hogy több évnyi kínlódást követően gatyába rázza tíz kétáramnemű Bombardier-motorvonatát. A MÁV Vagon és az ÖBB közreműködésével zajló felújítás során nagyjavítást kapnak a szerelvények forgóvázai, a fékrendszer, a vezetőállás és az utastér, továbbá megújulnak a lengő tolóajtók, a lépcsők, a WC és a klímaberendezés is. Az első Talent, a 425 009-es a napokban állhatott vissza forgalomba, igaz még eredeti festéssel, a többi kilenc 2020 végéig újul meg, és már az új startos kinézetet fogják megkapni.

Visszatérnek az éjszakai nemzetközi vonatok a Benelux-térségbe. Tovább bővül az ÖBB nightjet-hálózata: 2020 januárjától már Brüsszel is elérhető lesz éjszakai járattal, egyelőre tesztjelleggel, hetente kétszer, a jelenlegi Bécs–Düsseldorf nightjetek útvonalának meghosszabbításával. Ha az utasszámok indokolttá teszik, jövő decembertől napi rendszerességűvé fejleszthetik a járatot. Az osztrákok a jövő decemberi menetrendváltással Bécs és Amszterdam között is elindítják a napi éjszakai járatokat, szintén a Bécs–Düsseldorf nightjetek továbbküldésével. A nyugat-európai éjszakai vonatok jó része a 2016. decemberi menetrendváltáskor szűnt meg, amikor a DB a teljes CityNightLine-hálózatát leállította. Az ÖBB ekkor számos útvonalat átvett és elindította rajtuk a nighjet-vonatokat, amikre egyre jelentősebb igény mutatkozik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!