650 milliót adnak a csisztai vonal újjáépítésére

iho.hu   ·   2019.01.26. 15:04
csiszta-400

Forrásátcsoportosítás eredményeként a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból hatszázötvenmillió forintot nyertek, amiből a balatonfenyvesi kisvasutat fejlesztenék, hogy tizenhét éves üzemeltetési szünet után újra járhassanak a vonatok Csisztafürdőre – közölte Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere az MTI-vel. A pénzből felújítják a fenyvesi végállomás vendéglátóegységét is.

A balatonfenyvesi kisvasút a térség kedvelt turisztikai attrakciója, egész évben visz utasokat a Balaton-part és Somogyszentpál között. A térségi települések, amelyek régóta szerették volna elérni a kisvasút fejlesztését, 2016-ban nyújtottak be pályázatot, Balatonfenyves vezetésével. Céljuk, hogy a Nagybereken átvágó vasúton ismét el lehessen jutni a Balaton-partról mindössze öt–hat kilométerre lévő Csisztapuszta gyógyfürdőjébe, amely közúton csak nagy kerülővel érhető el. Mivel a Nagyberekben haladó, csisztafürdői vonal felújítása nem zavarja a jelenlegi menetrendszerinti vonatokat, a munkát már a nyáron szeretnék elkezdeni. Eddig az MTI anyaga.

A gőzmozdony Csiszta gyógyfürdőn 1998 nyarán (fotó: Ulrich Thorhauer, www.thorhauer-eisdorf.de)

Az utolsó Gazdasági Vasút (GV) már csak azért is népszerű a nyaralók körében, mert amikor nyáron nincsen fürdésre alkalmas idő, ez az egyik rossz időben is látogatható idegenforgalmi attrakció. Régen sem feltétlenül csak és kizárólag a csisztai fürdőzés vonzotta a főleg német turistákat a kisvasútra, hanem az ott üzemelő gőzmozdony. A 490 056-os 1985-ben került a GV-re, előtte gyártásától (1950) Békéscsabán, 1963-tól Szobon üzemelt. Amikor aztán az új évezred legelején egyszer komolyabban kisiklott a gépezet, a MÁV rájött, hogy az öt tonna tengelyterhelésű vonalra eleve túl nehéz a 490 sorozatú mozdony.

A 490 056-os 2000. decemberében felkerült a Gyermekvasútra azzal, hogy télen majd ott, nyáron Balatonfenyvesen közlekedik majd, ám a szárnyvonalakon a pályafenntartás nem működött és egyre többször siklottak a vonatok a C50-esekkel is. Ezt követően a csisztai és táskai szárnyvonalakat 2002. szeptember 2-án bezárták. A somogyszentpáli vonalat a hivatásforgalom tartotta életben, mivel közúton csak nagy kerülővel érhető el a település. Később a somogyszentpáli szárnyvonalat átépítették, jelenleg a tulajdonos MÁV megbízásából a MÁV FKG Kft. építi át a fővonalat Balatonfenyves és Imre-major (Központi főmajor) között. Emiatt márciustól újabb vágányzár lesz a kisvasúton.

Nem sokan utaztak az utolsó előtti üzemnapon, 2002. augusztus 31-én a Táskáról visszatérő délutáni vonaton (fotó: Joó Ferenc)

A most odaítélt összeggel elkezdhető a csisztai szárnyvonal felújítása, legalábbis tervek korábban már születtek rá. Az egyik gond az lehet, hogy a vonal a Magyar Államvasutak Zrt. tulajdonában van, míg a pénzt önkormányzatok társulása kapta, így idegen tulajdonon végzett beruházásként a MÁV hozzá kell járuljon a fejlesztéshez. Ez lehet, hogy csak papírmunka, de sok papírmunkát igényel majd a közbeszereztetés is, ahol majd kiderül, hogy a 650 millió forint mire lesz elég. Emlékeink szerint a felújítási tervek elkészültekor ennél nagyobb összeggel, egymilliárd forint felett kalkuláltak. A pálya tőzeges területen halad, egy valamire való felújításhoz az egész pályatestet el kell bontani és komolyabb alépítménnyel, korszerű felépítménnyel kell újjáépíteni.

Még tovább bonyolítja a dolgot, hogy a Balatonfenyvesi GV-t jelenleg nem a MÁV üzemelteti, mint a Gyermekvasutat (és mint ahogy a kecskeméti és nyírvidéki kisvasutakat üzemeltetné, ha nem zárta volna be őket), hanem 2012. szeptembere óta a MÁV-Start Zrt. kapta meg a kisvasút üzemeltetésének feladatát. Ebben a konstellációban igen érdekes lesz látni, hogy honnan pótolják majd ki a felújításra most megítélt összeget, mert a felújítási költségek az elmúlt években bizony emelkedtek. Ám lenne erre is ötletünk: a Kemencei Erdei Múzeumvasút utolsó kilométereinek visszaépítésére szánt 700 millió forintot is át lehetne csoportosítani az utolsó GV újjáépítésére.

Érdekességképpen megemlítjük, hogy a Balatonfenyvesi GV-t a két világháborúban építették a fenyvesi MÁV-állomás és Imre-major közé, akkor még hatszáz milliméteres nyomtávval. A vagonokat ekkor még lóval vontatták, ám a kisvasút a második világháborúban elpusztult. A szabvány 760 milliméteres nyomtávú gazdasági vasút építését 1950. októberében kezdték meg. A területen lévő majorságokból mezőgazdasági terményeket, tőzeget és mésziszapot szállított a balatonfenyvesi vasútállomásra. A vonalon 1953-ban dízelmozdonyokkal váltották fel a gőzmozdonyokat. A menetrendszerinti személyszállítás 1956. nyarán indult meg, és – a többi gazdasági vasúttal együtt – 1960-ban került a Balatonfenyvesi GV a MÁV-hoz.

A Balatonfenyvesi GV egykori vonalhálózata, amelyből már csak a somogyszentpáli vonal üzemel (forrás: http://www.feldbahn-riedlhuette.de)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.