A cseheknek sikerült, a magyaroknak nem

iho   ·   2013.04.11. 10:51
cim1

Amin a magyar kormányok csúnyán elbuktak, a csehek összehozták: nagy lépést tettek abba az irányba, hogy nemzeti légitársaságuk megmeneküljön a pusztulástól – írja az Origóban Ács Gábor, kommentálva a hírt, miszerint a cseh állam és a Korean Air vezetői aláírták a megállapodást a CSA-részvények 44 százalékának adásvételéről.

A siker egyik összetevőjét a cikkíró abban látja, hogy a cseh kormány az unióval szorosan együttműködve mindent megtett nemzeti légitársaságáért, az Orbán-kormány ellenben elengedte a Malév kezét, miután kudarcba fulladtak a kínaiakkal és Demján Sándor cégével folytatott tárgyalások a cég megmentéséért. A visszaállamosítás, illetve a sikertelen privatizáció utáni gigaveszteségek miatt mindkét légitársaság hatalmas állami pénzügyi segítségre szorult. Ez azonban az unióban szigorú szabályokhoz kötött.

A CSA megmentésére a cseh kormány az uniós feltételek szerint nyújtott támogatást

A csehek teljesítették a brüsszeli feltételeket, hiteles szerkezetátalakítási programot és üzleti tervet mutattak be, amely alapján a cég belátható időn belül vissza tud térni a piaci alapú gazdaságos működéshez. A magyar kormány azonban nem foglalkozott érdemben ezzel, ezért 2012 januárjában a bizottság jogellenesnek találta az állami támogatásokat, megtiltotta az újabbakat, s ez szükségszerűen pár hét alatt a cég csődjéhez vezetett.

A Korean Air nyugat-európai ugródeszkának szánja Prágát, a Korean és a CSA menetrendjeit összehangolják, hogy a cseh fővárosban átszállást biztosítsanak olyan városok felé, melyeket közvetlenül soha nem tudna repülni a koreai cég. Hosszú idő után újra széles törzsű gép, másfél éven belül újabb két hosszú távú repülésre tervezett A330-as érkezik Prágába, ennek kapcsán sokan az amerikai járatok újraindulásáról álmodoznak.

A Korean és a CSA hosszú távú járataira Európán belül kellene ráhordani

A régióban a Budapest–Prága–Varsó versenyt Budapest elbukta a Malév csődjével, az európai hídfőállást kereső Koreannak Varsó, illetve a LOT légitársaság nem volt opció annak sokkal rosszabb pénzügyi helyzete miatt, folytatódik az elemzés, amely szerint a csehek sikerében annak is komoly szerepe volt, hogy a nagy nyereséget termelő prágai repteret nem privatizálták.

A Czech Airlines a túlélésért folytatott versenyben mindvégig előnyben volt, az azonban máig nem derült ki, hogy az Orbán-kormány miért nem tett semmit a Malév megmentése érdekében, illetve miért nem élt azzal a szakértők által javasolt, Alitalia-szerű megoldással, hogy külső befektetők bevonásával és támogatásával egy új, hatékony, kisebb céget gründoljon a törvényszerűen bedőlő nemzeti légitársaság helyébe – olvasható az Origó cikkében, amelynek végén Ács Gábor azt is jelzi, hogy a CSA további esélyeit illetően a szakértők mégsem optimisták: hosszú távú átszálló forgalom nélküli rövid távú járatok továbbra is versenyképtelennek látszanak a fapadosokkal szemben – írja az Origóban Ács Gábor.

Kapcsolódó hírek