A VT-Transman győztes a busztenderen

Istvánfi Péter   ·   2012.10.16. 16:30
00

Az 150 új autóbusz szállítására és üzemeltetésére kiírt tender végeredményét már augusztusban sejteni lehetett, majd az októberi döntés után teljesen nyilvánvalóvá vált a VT-Transman Kft. győzelme. Hivatalossá azonban továbbra sem vált a végeredmény, hanem október 16-át jelölte meg a BKK az eredményhírdetés napjául.

Az eredményhírdetés időpontjáig hátralévő nem egészen két hétben azonban türlemes várakozás helyett a politika vette át a főszerepet. Először a fővárosi közgyűlés kormánypárti többsége kiállt az új buszok vásárlása mellett, majd a főpolgármester érdeklődött a beszerzés pénzügyi fedezete után. A helyzet odáig fajult, hogy hétfői rendkívüli ülésen már a tender lefújása is felmerült, végül a BKK és a BKV igazgatóságára hagyta a főváros a döntést. A vita hátterében az új buszok forgalomba állítása okozta többletköltség mértéke és a költség viselőjénak kiléte állt. Amíg a szakszervezetek amiatt aggódtak, hogy a többletköltséget az amúgy is anyagi gondokkal küzködő BKV-n akarják megspórolni, addig a BKK a BKV költségszámítását nem volt hajlandó elfogadni.

A felek végül megállapodtak, így hivatalossá vált a VT-Transman győzelme, a szolgáltató 150 darab új autóbusszal kezdheti meg egyes járatok üzemeltetését fokozatosan, 2013 májusától.

A teljes buszflotta várhatóan júliusig áll majd forgalomba, a járművek korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő, Mercedes Citaro típusú járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű.

Az első kocsik jövő év tavaszán érkeznek, addig be kell érnünk retusált fotókkal<br/>(fotók: BKK)

A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma (ma a BKV buszparkja 5% fölötti értékeket produkál), a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak.

A kiválasztott szolgáltató, a VT-Transman Kft. 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV Zrt. alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetik autóbuszaikat.

A tervek szerint a csuklósok a 7-es buszcsaládon is feltűnnek majd

A pályázaton a VT-Transman Kft. 75 szóló és 75 csuklós, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú, német gyártmányú autóbusz forgalomba állítását vállalta, a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer (Ft/kkm), a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm vállalkozási díjért. Az új járművek drágábban fognak üzemelni, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok, hiszen azok működési költségeiben az amortizáció már nem jelenik meg, illetve az újabb járművek (pl. a klíma miatt) eleve drágábban üzemeltethetők.

Ugyanakkor az is egyértelműen alátámasztható, hogy ez az üzemeltetési modell egyértelműen olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV általi új busz beszerzés, melynek lehetősége a BKV hatalmas eladósodottsága, a 2003 és 2009 között felvett működési hitelek miatt ma nem is látható.

Az új autóbuszok elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon fognak közlekedni. Az érintett járatok teljes körű véglegesítése az üzembe állásig fog megtörténni, de már most kijelenthető, hogy számos, fontos útvonalon meg fognak jelenni az új autóbuszok. A csuklós autóbuszokkal fejlődni fog többek között a 7-es és 173-as vonalcsoport szolgáltatása is.

A tender korábbi részeinek keretében eddig jó állapotú, de használt autóbuszok álltak forgalomba. Ezen autóbuszok 1+1, illetve 2+1 éves szerződés keretében közlekednek Budapesten, a forgalomba állított használt autóbuszok száma összesen 100 darab. A 2013-ban forgalomba álló 150 új busszal együtt már 250 autóbusz vesz részt külső szolgáltató üzemeltetésében Budapest közlekedésében az első tendercsomag eredményeképpen.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.