Az amerikai és az európai 787-esek sem szállhatnak fel
Megtörtént a legsúlyosabb lépés: az FAA felszállási tilalmat rendelt el az Egyesült Államokban bejegyzett 787-esekre, amíg a Boeing nem bizonyítja megnyugtatóan a fedélzeten használt akkumulátorok biztonságosságát. A tilalom átmeneti jellegű, és a szövetségi légügyi hivatal azt is hozzáteszi közleményében, hogy a gyártóval együttműködve a hatóság is mindent megtesz annak érdekében, hogy a gépek újra repülhessenek.
Mint beszámoltunk róla, a múlt heti bostoni tűzeset után, amikor a JAL egyik 787-esének akkumulátora az utasok nélkül állóhelyen parkoló gép műszerrekeszében gyulladt ki, tegnap a másik japán felhasználó, az ANA egyik 787-ese kényszerleszállást hajtott végre, ugyancsak egy akkumulátorhibára utaló jelzés miatt.
Az FAA intézkedése papíron mindössze hat, amerikai lajstromjelzéssel repülő gépet érint, amelyek a United flottájában dolgoznak. Ugyanakkor az amerikai hatóság lépéseit általában a nemzetközi légiiparban mérvadónak, iránymutatónak tekintik, és rendszerint követik is.
Most is így történt, az európai légügyi hatóság, az EASA csütörtökön délelőtt jelentette be, hogy szintén időlegesen felszállási tilalmat rendel el a típusra, ami a lengyel légitársaság két gépét érinti. Ez után következett az indiai hatóság bejelentése, ami az Air India hat gépére vonatkozik, a Qatar Airways pedig 5 787-est kell, hogy időlegesen kivonjon a forgalomból. A japán légitársaságok a japán légihatóság hasonló intézkedése nélkül, a maguk döntése szerint állították le a gépeket.
Az AFP összeállításában megszólaló légitársaságok, jövendő 787-es felhasználók egyöntetűen jelezték, hogy a történések ellenére ragaszkodnak a típushoz. A British Airways és a Singapore Airways szóvivői is úgy nyilatkoznak, hogy továbbra is várják 24, illetve 20 megrendelt gépük beérkezését, a Singapore esetében 2014-től. Az ázsiai társaság jelezte, a gyártó részletesen tájékoztatja a jövendő felhasználókat is a fejleményekről, a Qantas is biztos abban, hogy a problémákat megoldják, még mielőtt az ausztrál társaság megkezdi 15 megrendelt gépének átvételét. Hasonló volt a Korean Air szóvivőjének nyilatkozata.
A négy gépet üzemeltető, és a 787-eseket már kezdettől fogva igen hosszú tengerentúli járatokra is bevető Ethiopian képviselője elismeréssel beszélt a típusról, amellyel kapcsolatban semmiféle különleges problémát nem tapasztaltak. A lengyel nemzeti légitársaság, amelynek a Dreamlinerei az elmúlt napokban Ferihegyen is megfordultak, tegnap indította el az első tengerentúli járatát. Érdekes megjegyzése volt a képviselőjének, hogy az akkumulátorproblémában érintett gépeket jóval korábban gyártották, mint a lengyelek gépeit, és szerinte a Boeing az azóta készült gépein már megoldotta ezt a kérdést.
A Boeing elnöke, Jim McNerney nyilatkozatot adott ki az ügyben, amelyben leszögezi: a Boeingokon repülő utasok és személyzetek biztonsága a gyártó számára legfontosabb prioritás. Az elnök jelzi, a gyártó mindenben együttműködik a hatóságokkal és a felhasználókkal, és biztos benne, hogy a gép biztonságos, ugyanakkor mélyen sajnálja, hogy az intézkedés nehézségeket okoz a felhasználó légitársaságoknak és utasaiknak.