Az oroszok már a (hajtás)házban vannak
A tavaly decemberben kiírt trolitender érdekes fordulatot vett. Több cég is vitarendezési kérelmet nyújtott be, mindannyian a refrenciafeltételeket kifogásolták. A Škoda sérelmezte, hogy a BKK kizárólag akkumulátoros önjárást fogad el, dízelaggregátost nem. A belorusz MAZ és az orosz Trolza azt kifogásolta, hogy a pályázat csak EU-típusengedéllyel rendelkező járműveket fogad el. Szintén ezt kifogásolta az Ikarusbus is, valamint kérték, hogy az autóbuszokat is fogadják el referenciaként.
A kérelmek nagy részét elutasították. A BKK szerint a kiírónak ugyanis joga van olyan járművet kérni referenciaként, amilyet szeretne. A EU-típusengedély ügyében pedig a kiírás szövege egészen pontosan úgy fogalmaz, hogy EU, EFTA, vagy azzal egyenértékű engedéllyel rendelkező, így az orosz gyártók is indulhatnak, a kiírást nem kell módosítani. Egyedül az Ikarusbus kérelme lett elfogadva, a kiírást úgy módosították, hogy a dízelbuszokat is elfogadják referenciának.
A fentiek alapján körvonalazódik, hogy a tender legnagyobb esélyesen a szegedihez hasonló Ikarus trolibusz, Trolza-hajtással. Ahogy a tavalyi elemzésünkből kiderült, az Ikarus társ nélkül maradt, így az indulása is kérdéses volt. Most úgy néz ki mégis indulnak, sőt az egyik fő esélyessé léptek elő. Érdekesség, hogy régebben Budapesten is közlekedtek ZIU- (a Trolza elődje) hajtású Ikarus trolibuszok, sőt Debrecenben a mai napig járnak.
A fővárosi kocsikat a BKV rakta össze házilag: a selejtezett ZIU-5-ösök hajtását rakták az Ikarustól vásárolt üres karosszériákba. A vidéki példányokat (öt debreceni, hat szegedi) az Obus Kft. készítette, ezekbe a kocsikba már ZIU-9-hajtás került. A mostani példányokba vélhetően a Trolza legújabb IGBT-s szaggatós hajtását és háromfázisú motorokat szerelnek. A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy az Ikarus jelenleg nem rendelkezik szóló trolibusszal, de tavaszig bőven van idő áttervezni a V127-es dízelbusz hajtásházát.
Szintén nem várt fordulatot vett a szólóbusz-tender is. Meg nem erősített információink szerint az alábbi cégek adtak be pályázatot: SOR, Solaris, MAN, Evobus, BYD, Rába, Scania. Nem indult az Ikarus, igaz őket a referencia hiánya miatt jó eséllyel azonnal kizárták volna. Ami igazán meglepő az a Kravtex távolmaradása, hiszen a tender „titkos″ esélyesei voltak.
De nézzük a bejutottakat! A SOR-t vélhetően az első körben kizárják, az első ajtó szélessége ugyanis a megkívánt 1100 milliméter helyett csak 860 milliméter. A BYD és a Rába nagyon labdába se rúghat, hiszen a hagyományos helyett a drágább alternatív hajtással indulnak, a tenderen pedig a legnagyobb hangsúly az áron van.
A maradék négy gyártó (MAN, Mercedes, Solaris, Scania) busza nagyjából egy árban van, így bárki befutó lehet, aki jobb árat ajánl. Jó esélye van a Mercedesnek, aki a Citaro olcsóbb verziójával, a Conectóval indul, de titkos favorit lehet akár a Scania Citywide is, amely nemrégi nagy meglepetésre a német gyártók elől vitte el a pálmát a berlini tenderen.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!