Bőven van már mit tesztelni a GSM-R hálózaton
A GSM-R, azaz a Global System for Mobile Communications – Rail(way) kiépítésével kapcsolatos mérőmeneteket tavaly ősz óta láthatjuk vasútvonalainkon, a MÁV PMLI (Pálya és Mérnöki Létesítmények Igazgatóság) három mérőkocsija és egy Flirt motorvonat is részt vesz a tesztekben. A GSM-R hálózat kiépítésével, tesztelésével kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a MÁV Zrt.-nek.
A vasútvállalat tájékoztatása szerint a GSM-R rendszer első ütemének kiépítése a terv szerint halad, amelynek része a GSM-R hálózat finomhangolása az érintett vonalszakaszok optimalizálása. Ez és a hálózat átadás-átvételi tesztje nagy mennyiségű mérést igényel. A méréseket jellemzően a hétköznapokon végzik előzetes ütemezés alapján. Amennyiben a vonalszakasz adottságai és a forgalmi viszonyok lehetővé teszik, akkor naponta több, akár két-három mérőmenet közlekedik. Így például a Kőbánya-Kispest–Szabadbattyán szakaszon jellemzően napi két alkalommal közlekedik mérőkocsi. A mérővonatok a rádiós lefedettséggel már rendelkező összes vonalszakaszon közlekednek:
- minden a GSM-R I. fázisban érintett budapesti vonalszakaszon,
- Budapest Déli pályaudvar–Székesfehérvár,
- Budapest Keleti pályaudvar–Hegyeshalom,
- Boba–Őriszentpéter,
- Győr–Boba.
A mérőmenetek során az EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced Network – Egységes Európai Vasúti Rádióhálózat) előírásainak megfelelő beszédszolgáltatáshoz és az ETCS L2 (European Train Control System – Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) rendszer adatátvitel kiszolgálásához szükséges minőségi mutatókat ellenőrzik. Elsődlegesen a rádiós lefedettséget mérik a Kapsch szakemberei, majd a hálózat minőségi paramétereinek mérik és elemzik, ezek alapján szükség szerint változtatják a rádiós hálózat paramétereit (például antenna-módosítások, -cserék, finomhangolás). Néhány példa a mérésekre a teljesség igénye nélkül:
- lefedettségi szint,
- vételi minőség,
- hívás átadás (handover) jellemzők,
- hálózat késleltetése,
- kapcsolatfelépítéshez szükséges idő.
Az optimalizációhoz és a mérésekhez jelenleg három mérőkocsit és egy menetrendszerűen közlekedő Flirt motorvonatot használ a MÁV. A mérőkocsik kiépítettsége nem azonos. A felsővezeték és GSM-R mérőkocsit szerelték fel a legtöbb párhuzamos mérést lehetővé tevő komplex mérő- és antennarendszerrel, mivel a vonalszakaszok hitelesítése és a későbbi üzemeltetés támogatása ezzel a mérőkocsival történik majd. Az optimalizációs mérési feladatokhoz ideiglenesen további két mérőkocsit is felszereltek egy kisebb, hordozható, négy GSM-R mérőantennát tartalmazó rendszerrel, illetve egy Flirt motorvonaton is ideiglenesen elhelyeztek egy egyszerű mérőrendszert.
A GSM-R rendszer az Európában országonként különböző vasúti telekommunikációs rendszerek közös nevezőre hozásának igényével jött létre. A rendszer kiépítése mellett harminckét európai vasútvállalat rögzítette szándéknyilatkozatát, így a MÁV és a GYSEV is. Itthon az utóbbi két évben gyorsultak fel az események, a 2013-ban kiírt tender alapján 2015 végére készül el az első ütem.
Az Európai Bizottság 2014 szeptemberében három nagy közlekedési projektet fogadott el, az egyik volt ezek közül a GSM-R rendszer kiépítésének első üteme. Ennek során a Magyarországon áthaladó, a Németországból Románia felé tartó E jelű folyosó, valamint a Spanyolországból Budapestig tartó D jelű vasúti korridor mentén építik ki a rendszert. A 2015 év végéig 935 kilométernyi vasúti pályára kigépítendő GSM-R rendszerről szóló tender értéke 35 milliárd forint.
A GSM-R rendszert a Kapsch és az MVM Ovit által alkotott konzorcium szállítja. A rendszer alapjául szolgáló optikai kábelhálózatot öt vasútszakaszon kell kiépítenie a nyertes cégeknek. A két központból, száznegyvenhét bázisállomásból, mintegy 1150 kilométer optikai hálózatból, valamint egy új diszpécser rendszerből álló GSM-R rendszer kiépítése KÖZOP-projektben valósul meg, európai uniós finanszírozással, amelynek összköltségvetése csaknem 23 milliárd 670 millió forint – áll a NISZ egy korábbi közleményében.
A GSM-R hálózat két központja földrajzilag elkülönült helyszíneken helyezkedik el, de az előírt megbízhatósági követelmények miatt úgy lett kialakítva, hogy mindkettő képes legyen önállóan a teljes hálózatot működtetni. A központok kapacitását úgy méretezték, hogy a MÁV és a GYSEV hosszú távú igényeit is képes legyen kielégíteni további bővítés nélkül. Az egyik központ Budapesten egy teljesen új épületben, a másik Székesfehérváron, egy felújított épületben található. A budapesti új központi épületben kapott helyet a hálózat központi felügyeleti és irányító központja, ahol a most próbaüzemre átadott rendszer elemeit vizsgálják és elemzik a MÁV szakemberei immár 7/24-es ügyeleti rendben.
A projektben megvalósuló központi elemek szolgáltatnak alapot a GSM-R hálózat további bővítéséhez is, amely keretében, a tervek szerint további mintegy 2500 kilométer hosszú szakaszon épül ki a hálózat. A most átadott központok és az év végéig elkészülő további hálózati elemek biztosítják az átjárhatóságot és élvonalbeli kommunikációs rendszert a hazai és az európai vasúttársaságoknak, hozzájárulva a magyarországi vasúti hálózat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javításához.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!