Cseh magánvasutak Szlovákiában is

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.04.16. 21:15
Gorilla_kiskp

A Regiojet cseh magán-vasúttársaság Szlovákiában terjeszkedne. A decemberi menetrendváltástól napi négy pár IC-vonatot közlekedtetne a cseh Student Agency vasúti leányvállalata Pozsony és Kassa között. A magáncég már be is nyújtotta kapacitáskérelmét a szlovák vasútiinfrastruktúra-kezelőséghez (ŽSR), a végleges válasz júliusban várható – írja a szlovák Hospodárske noviny gazdasági napilap.

A Tátraalján feszít a Gorilla egy InterCity-szerelvénnyel<br>(fotó: railpage.net)

Jelenleg Szlovákiában a Kassa és Pozsony közötti InterCity-járatok üzemeltetését kizárólag az állami Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) bonyolítja le. 2012 január elseje óta a Zsolnán (Žilina) át közlekedő IC-k a vasúttársaság saját üzleti kockázatára járnak. Pozsonyt Kassáról nemcsak az északi fővonalon lehet megközelíteni, létezik még egy alternatíva, ez a Rozsnyón (Rožňava) és Zólyomon (Zvolen) át vezető déli pálya, ami viszont lassabb, egyes szakaszokon egyvágányú, s csak gyorsvonati közlekedés van rajta. Ezért is bonyolítja le évek óta a nagyobb utasforgalmat az északi fővonal, ami Zsolnán és Poprádon át vezet. A déli vonalon a ZSSK egyelőre nem (illetve inkább továbbra sem) szándékozik IC-járatokat indítani, mondván, veszteséges lenne. A jelentősebb személyforgalommal bíró északi vonalon az IC-szerelvények évente csaknem 700 ezer utast szállítanak. S még így is veszteségesek. Erre a piacra lépne a cseh Regiojet is. Cseh lapok arról írnak, hogy a Regiojet leginkább a szolgáltatások minőségének javításával kíván az élre törni a vonalon, nem pedig a jegyárak csökkentésével. Napjainkban a ZSSK IC-vonatain a huszonkét eurós jegyár már lényegesen nem csökkenthető, ha mégis, akkor az a Regiojetnek is veszteséget jelentene. Ugyanaz a helyzet állna elő, mint Csehországban a Prága–Ostrava-vonalon, ahol az árharc a három konkurens cég között veszteségbe hajszolta mindegyiküket. A Szlovák Vasúttársaság adatai szerint az InterCity-járatok kihasználtsága Pozsony és Kassa között hetvenöt százalék körül mozog.

Szlovákia felé bővül a mosolyország<br>(fotó: Regiojet)

A cseh Regiojet nem számít újoncnak a szlovák vasúton, két évvel ezelőtt átvették az állami vasúttársaságtól a Pozsony–Dunaszerdahely–Révkomárom vasúti szakasz személyforgalmának bonyolítását, s azóta saját járatokat üzemeltetnek ezen a vonalon. Ott utasszám-növekedést hozott a változás.

A fekete–arany-vonatok decembertől Kassára is járhatnak

Csak egy napot kellett várni a másik cseh magáncég, a Leo Express reakciójára. Azután, hogy a Regiojet bejelentette, belép a szlovák piacra, Leóék is nagy bejelentést tettek: ők Prága és Kassa között közlekedtetnének napi két pár járatot. Részleteket még alig tudni, csak annyi biztos, hogy az állami vasúttársasággal együtt szeretnének járatokat indítani, de ha esetleg nem sikerülne megegyezniük, akkor ugyanúgy, mint Csehországban, Szlovákiában is saját ületi kockázatra szolgáltatna a Leo Express magáncég. Előző írásunkban már utaltunk a szándékra, most körvonalazódnak a részletek. A Leo Express képviselője szerint ezen a vonalon nem lenne szükség új vonatokra, a vonalakat a meglévő Flirt-flottával fednék le. A járatok lényegében az osztravai vonatok meghosszabbításaként közlekednének reggel és délután. Nagy tehát a mocorgás a szlovák vasúton, meglátjuk, mi valósul meg ezekből a tervekből.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek