„Ennek nincs is újszaga” :(

Vörös Attila   ·   2017.03.21. 18:45
m4_P1060353

Vagyis hát mi tudjuk, az iho is részt vett tavaly ősszel a moszkvai sajtókiránduláson, ahol az orosz üzemben megmutatták, hogyan készülnek a budapesti szerelvények (lásd Indóház magazin 2016. decemberi száma!). Csak éppen a legmeggyőzőbb bizonyítékokat nem mutathatták meg nekünk az orosz vámszabályokra hivatkozva: megnéztük volna a kivitt szerelvényeket, azok maradványait, a roncsokat. A kétely így megmaradt bennünk, hogy valójában teljesen új szerelvényeket építenek Magyarországra a Metrovagonmasnál. Azt mondjuk az oroszok is elismerték, hogy a felújítás során (akkor még csak a harmadik vonaton dolgoztak) volt olyan metrókocsink, amiből csak a vezetőállás ajtajának kilincsét tudták megtartani. Ugyanakkor hangsúlyozták, arra törekednek, hogy minél több lemezt újra tudjanak hasznosítani a kivitt metrókból. Csak hát nehéz ez, ha a rozsdahalmazt már csak a pattogzó festék tartja egyben. Nem is akarjuk ezt tovább részletezni, ahogy a Dunakeszin újjáépített posta Bhv kocsiknál sem rugózunk azon, hogy hány százalékban van szó a régi vagonokról...

Az új metró vágódik be a Pöttyös utcai megállóba. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Egyvalami azonban biztos, azzal, hogy felújításnak adja el Budapest a metrókocsik lecserélését, sokkal könnyebben jutott a Metrovagonmas az üzlethez. Az oroszok különben tudnak fullos, űrtechnikával is felszerelt metrót építeni, csak az drágább és egy nyilvános versenyben nem lett volna biztos a győzelmük. De ez politika, ráadásul már nincs is mit tenni.

Úgyhogy nézzük meg az első új vonatot, ami március 20-án, hétfő délután kezdte meg az utasok szolgálatát a 3-as metróvonalon – és a tervek szerint teszi majd a következő harminc évben. Próbáljunk meg örülni neki, hiszen azért komoly újításokat kapott a vonat (Hitachi hajtás Japánból, CAF-kerekek Spanyolországból, Knorr-Bremse fékrendszer részben Magyarországról, és persze az orosz ötven százalék), sokkal modernebb a régi elavult vonatoknál. Fékezéskor például nem egy ellenálláson égeti el a keletkező energiát, hanem képes a hálózatba visszatáplálni. Ezzel egyrészt gazdaságosabban üzemel a rendszer, másrészt nem melegedik fel a metrójárat, az állomások.

Ilyen szokatlanul világos van a szerelvényben. A metróállomás hozzá képest sejtelmes sötét fertő

Ezt fontos figyelembe vennünk, amikor azon morfondírozunk, hogy miért van ilyen bazi meleg az új vonaton. Hát igen, a klímát kispóroltuk, vannak viszont nyitható ablakok és szellőzők a kocsikon, amelyek, ha működnek (ez megfigyelésünk szerint változó szerelvényen belül is), akkor elviselhetővé teszik a hőmérsékletet a metrón. Ha majd a régi vonatok nem fűtik tele az alagutat, akkor alapból kisebb hőmérsékletről indul a bázis. A metróban nagyjából egyenletes a hőmérséklet, télen meleg, nyáron hideg, amit érzünk, pedig csak az a különbség, hogy rövidnadrágban vagy nagykabátban megyünk le. Csak remélni tudjuk, hogy a klíma elhagyása jó ötlet volt, és nem járunk úgy a metróval, mint a Combino villamosokkal tíz éve. És lesz ugye most egy és fél nehéz évünk, amikor vegyesen szolgálnak majd a régi és az új szerelvények. Annyiban legalábbis nehéz, hogy van egy mérsékelten szellőző új szerelvényünk és egy télen-nyáron fűtő régink. (Érdekes cikkünk a témában: Kell-e klíma a budapesti utasnak?)

A Metrovagonmas és a BKK közös fejlesztésű csodafegyvere a meleg és a levegőtlenség ellen

De legyünk kellően kritikusak is. A szerelvényben, aki akar, talál hibákat, nem feltétlenül igényes, finom megoldásokat. Egy-egy illesztés nem annyira passzol, egy-két csavar nem a legszebben tartja a burkolatot. Vegyük ezeket is észre, de tartsuk észben, hogy nem ettől megy a vonat, és igazán az utazás komfortját sem befolyásolják. Majd igazodnak ezek, és talán a Metrovagonmas dolgozói is egyre jobban belejönnek a munkába. Jogosabbnak érezzük viszont a vonatba épített acélrugók kritikáját. Ezek a modern szerelvényekből már kikoptak, puhább járású légrugókat szoktak használni. Nem tragikus a helyzet, és biztosan ez is csak a spórolás áldozata lett. Ha egyszer teljesen felújítják majd a kék metró pályáját, azután minden szebben fog majd futni rajta. Meg azért az elmúlt ötven évben is elvoltunk az acélrugókkal.

Az utastér. Nincsenek lelógó fogódzkodók, vannak fölöslegesnek tűnő leszállásjelzők. Az Alstomokon épp most iktatták ki ezeket

Az ülések olyanok, amilyenek, senki sem fog fél óránál többet ülni rajta, a többség pedig inkább csak öt–tíz perceket. Viszont fontos, hogy most már nem egybepad van, hanem kijelölt ülephelyek, így a terpeszkedés visszaszorulását remélhetjük. A kocsik végében előfordulnak lehajtható ülések is, ha nincsenek lehajtva akkor a nagyobb térben immár egy fokkal kényelmesebben utazhatnak a kerekesszékesek, babakocsisok. De csak miután lejutottak valahogy a nem akadálymentesített állomásra...

A csinos hölgy viszont funkciót talált a sárga dudornak: jobb azon a fogás

A szerelvény átjárhatatlanságát fontos még megemlíteni. Én egyrészt örülök, mert az Alstom metrókkal szemben itt végre nem fájdul meg a huzattól a fejem a csuklóknál. Aki nem metrózik, de hivatalból kell, hogy szeresse az orosz vonatot, az még a terrorveszély alacsonyabb szintjét hozza fel: egy kevésbé elszánt tömeggyilkos a mi vonatunkon legalább egy kocsiba korlátozódik. Más kérdés, hogy akkor az Alstom metrónál miért nem mondta ezt senki, hogy micsoda kockázatos egy építmények ezek, harmadrészt meg nyilván így volt ez olcsó, nem igényel ez további magyarázatot. Egyébként vannak ajtók a kocsik végében, így szükség (baleset?) esetén egy gombnyomásra átjárhatóvá tudja tenni a szerelvényt a járművezető. Azt meg eddig is megoldották az utasok, hogy viszonylag egyenletesen terheljék a vonatot. A kocsik száma és hossza a felújítás során mit sem változott, így még új rendet sem kell megszokniuk.

Átjárhatatlan is meg nem is

A 222 kocsi felújításáról szóló tendert 2015 augusztusában nyerte el a Metrovagonmas, a felújítás költsége 69 milliárd forint. Az első felújított vonat 2016 nyarán érkezett meg, a honosítás, próbafutások után 2017 januárjában szerezte meg a szerelvény a típusengedélyt. Tarlós István a hétfői metróátadón havi két felújított szerelvény forgalomba állását ígérte meg, jelenleg öt új vonat van Budapesten. A napokban már három új szerelvény is utasokat fog szállítani, a többi vonat fokozatosan fáll majd a forgalomba. A teljes flotta 2018 nyarára cserélődik le.

Fontos kiegészítés: cikkünk írása közben olvastuk az Indexen, hogy egy napnyi üzem után ajtóvezérlés-hibával ki kellett állnia a forgalomból az első új vonatnak. Bízunk benne, hogy csak gyermekbetegség!

Update2: az volt, a BKV közleménye szerint megfelelően működnek az ajtók. A hivatalos magyarázat: „Ma 15:57 perckor az M3 vonalon menetrend szerint közlekedő felújított metrószerelvényen a Gyöngyösi utca állomáson a járművezető ajtójelzés hibát észlelt, ezért az utasokat leszállította és a szerelvény kiállt a forgalomból. A szerelvény utasajtói ebben az esetben is megfelelően működtek, azonban a jármű vezetője az ajtók nyitott-zárt állapotának visszajelzésénél tapasztalt bizonytalanságot. Az említett hibajelenség az ajtók működését nem befolyásolta, így az utasok biztonságát sem veszélyeztette, de a hiba okának megállapítása érdekében a szerelvényt ideiglenesen kivontuk a forgalomból.
Az újonnan forgalomba állt szerelvényeknél – mint minden új vagy felújított műszaki rendszernél – a kezdeti időszakban a kisebb meghibásodások, működési zavarok nem tekinthetőek szokatlannak. A hibajelenség okát a szerelvényekre adott jótállás keretében a Metrovagonmas fel fogja tárni és a hibát térítésmentesen kijavítja. Utasainktól elnézést kérünk az okozott kellemetlenségért.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.