Germanwings: végleges jelentés meglepetések nélkül

MTI/iho   ·   2016.03.14. 11:15
gwings_all0

A Párizsban nyilvánosságra hozott jelentés megerősítette, a másodpilóta, a súlyos lelki problémákkal küszködő és emiatt több terápián átesett Andreas Lubitz szándékosan vezette a gépet a hegynek. A Germanwings német diszkont légitársaság Barcelona–Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe a fedélzeten 150 emberrel 2015. március 24-én csapódott egy hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban.

A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. A szakértők szerint olyan intézkedésekre van szükség, amelyekkel érzékelhető, amikor egy pilóta azért nem akar a problémáihoz orvosi segítséget kérni, mert attól tart, hogy elveszti a pilótaengedélyét.

Egy tragédia képei újra, egyben (fotók: Daily Mail)

Germawings-dosszié az iho.hu-n

EASA-akcióterv: ne legyen több Germanwings-tragédia!
Germanwings-baleset: a másodpilóta elpróbálta...
Germanwings-baleset: óvatos megközelítést!
Germanwings-baleset: ez a vizsgálat nem lehet precedens
Gyorshír: megvan a Germanwings-gép második fekete doboza
Repülésbiztonság – amire ritkán gondolunk
Aki tudja vezetni a gépet, és aki pilóta – 2. rész
Aki tudja vezetni a gépet, és aki pilóta
EASA-ajánlás: legyenek mindig ketten a pilótafülkében!
Germanwings-baleset: egy veszélyes precedens
Germanwings-baleset: a legrosszabb rémálom...
Germanwings-baleset: szándékosság?
Germanwings-baleset: a csend hangjai?
Germanwings: egy nappal a katasztrófa után
Lezuhant a Germanwings legrégebbi Airbusa: mindenki életét vesztette

– Egyértelműbb szabályokat kell megkövetelni, hogy tudni lehessen, mikor szükséges az orvosi titoktartást megtörni – mondta a sajtótájékoztatón Arnaud Desjardins, a vizsgálattal megbízott szakértő. – Több magánorvos tudott arról, hogy a másodpilóta beteg, de ez az információ nem jutott el sem a légügyi hatóságokhoz, sem a Germainwingshez, amely alkalmazta.

A 28 éves másodpilóta 2014 decemberében depresszióban szenvedett, s emiatt több orvosnál is járt, de az orvosok nem tiltották el egyértelműen attól, hogy pilótaként repülőgépet vezessen a polgári légiközlekedésben. A BEA jelentése szerint egy pszichiáter hét héttel a katasztrófa előtt azt ajánlotta neki, hogy pszichiátriai kórházban kezeltesse magát.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tavalyi októberi akciótervében fenntartotta egyebek mellett azt az ajánlást, amely szerint a személyzet legalább két tagjának kell a pilótafülkében lennie, a pilótáknak mély pszichológiai vizsgálaton kell átesnie a képzés részeként, vagy a pályakezdés előtt, a légitársaságnak pedig ellenőriznie kell, hogy a vizsgálat lezajlott.

Az ajánlások érvénybe léptetése 2016-ban folyamatosan történik a légitársaságoknál, de nem mindegyik élvez egyhangú támogatást. A német pilóták szakszervezete például úgy véli, hogy a biztonság tekintetében nagyobb kockázattal, mint nyereséggel jár az, hogy a személyzet legalább két tagja a pilótafülkében tartózkodik.

A francia jelentés szerint a Germanwings járatának másodpilótája kihasználta azt, hogy a másik pilóta kiment a pilótafülkéből, magára zárta a kabint és félórával a felszállás után megkezdte a leszállást, majd nekivezette a gépet a hegyoldalnak.

A BEA tavaly májusban ismertetett előzetes jelentése szerint Andreas Lubitz szándékosan idézte elő a katasztrófát. Cselekvőképes volt és valamennyi tevékenysége arra irányult, hogy lezuhanjon a gép. Az Airbus A320-as repülőgép fekete dobozából kinyert adatok alapján megállapították, hogy a másodpilóta egyedül tartózkodott a pilótafülkében és megtagadta az ajtó kinyitását a személyzet tagjainak többszöri kérésére ellenére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek