Kapacitásnövelés a Keleti és Kőbánya felső között
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által a napokban kiírt, nyílt eljárású közbeszerzésen nyertes vállalkozónak először el kell bontania három és fél kilométernyi vágányt, valamint tizenöt csoport kitérőt. Ezt követően 2,4 kilométeren új, 54 kilogramm per folyóméteres sínekkel, 650 méteren pedig használt, 48 kilogramm per folyóméteres sínekkel kell létrehoznia az új pályát. Hét csoport kitérőt terveznek létrehozni a Keleti pályaudvarnál, három csoportot pedig nyílt vonalon. Kicserélik egy alsópályás acélhíd felszerkezetét, továbbá három vasúti hidat felújítanak. A felsővezeték-rendszerhez is hozzá kell nyúlni: elbontanak nyolcvanhárom acél tartóoszlopot és 2990 méter felsővezetéket, majd felállítanak hatvanhét új oszlopot és kiépítenek 4260 méter drótot. A térvilágítás is kiépül 1260 méter hosszon. Biztosítóberendezési, távközlési és zajvédelmi munkálatok is zajlanak majd.
Kialakítanak egy új megállót is a Hungária körút és a Könyves Kálmán körút találkozásánál, a jelenleg az Operaház által használt Északi Járműjavító Eiffel-csarnokánál, itt kétszázötven méter hosszban épül ki ötvenöt centiméteres magasperon (Sk+55). A Magyar Közlönyben még júniusban jelent meg az a kormányhatározat, mely szerint a kormány a fővárossal egyetértésben támogatja a Közlekedési Múzeum javaslatát, hogy egy új vasúti megállóhely tervezését megkezdjék a néhai Északi Járműjavító mellett. A megállónak komoly hivatásforgalma is lehet, mivel jó átszállást tud nyújtani az 1-es, a 37-es és a 28-as villamosokra, valamint a 9-es buszra is. Továbbá két-háromszáz méterre található az 1-es villamos kőbányai úti és a salgótarjáni úti megállója is, ráadásul ezt a távot a jelenlegi romos járda helyett egy újonnan kialakítandó sétányon lehet majd megtenni.
A potenciális kivitelezők szeptember 20-áig jelentkezhetnek. A munkálatokat a szerződés aláírásától számított két éven belül kell befejezni. Ajánlatot az a vállalkozó tehet, aki az elmúlt három lezárt üzleti évben vasútépítésből vagy -átépítésből legalább nettó négymilliárd forint bevételt ért el. Az ajánlatok értékelésénél a kért ár számít a legjobban, hetven százalékban, a minőség mindössze harminc százalékban fontos. A várható költségeket nem tette nyilvánossá a NIF, az mindenesetre biztos, hogy a projektet uniós forrásokból finanszíroznák.
A harmadik vágány nyomvonala lényegében most is megtalálható: a sínpár egyrészt a Keleti pályaudvar tárolóvágányaitól vezet kifelé, másrészt a 2005. decemberi menetrendváltással bezárt józsefvárosi pályaudvar felől fut Kőbánya felső felé. A plusz pályával a 80-as (Budapest–Hatvan–Miskolc) és a 120-as (Budapest–Szolnok–Lőkösháza) vonalak elővárosi szakaszainak 80a, 120a) kapacitása bővülhet.
Kőbánya felsőn a napokban megkezdték a jelenlegi alacsony peronok átépítését szabvány Sk+55-ös magasperonokká. Annak ellenére azonban, hogy több évtizede téma, hogy az állomás átépítése esetén a peronokat is áthelyezik majd az Éles sarokhoz, a magasperonokat az eddigi peronok helyén hozzák létre. Ez pedig nagy valószínűséggel predesztinálja azok végleges helyét a tervezett harmadik vágány ellenére is.
A MÁV állomásfelújítási programja keretében ötven állomás és megálló infrastruktúráját újítja meg az éven. A fővárosi helyszínek között van a Keleti pályaudvar, Kőbánya-Kispest, Kőbánya alsó és Zugló is, és annak ellenére, hogy hivatalosan nincs a listán Kőbánya felső, ott is nekiestek a korszerűsítésnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!