Kőbánya-Kispest: félúton feladták
Néha pár új lépcsőfok jobban emeli az utas komfortérzetét, mint egy gyémántokkal kivert, mobiltelefon töltésére alkalmas konnektorokkal ékesített váróterem. 2016 őszén számoltunk be arról, hogy Kőbánya-Kispesten megkezdődött a magyar vasúthálózat legveszélyesebb lépcsőinek cseréje, majd hónapokon át részleteiben is nyomon követtük a gigantikus munkát.
- Láttuk, ahogy szorgos kezek OSB-lapokkal kerítik el a munkaterületet, és építési anyagot halmoznak fel a sínkorona alatt öt centivel lévő egykori magasperonon.
- Láttuk, ahogy a terjedő rozsda nyomására helyükből kiforduló beton-lépcsőfokok közül egyre több és több hever megérdemelten romjaiban a bontási területen.
- Láttuk, ahogy a szétrozsdált acéltartóktól megszabadított hossztartók újramázolva, végre eredeti vörös pompájukban ragyognak.
- És láttuk, hogy nem egyszerűen a régi állapot megújításáról van szó, hanem gyökeresen új technológia bevezetéséről, koncepcióváltásról. Az eredeti beton-lépcsőfokok helyett acélból készült, korrózió- és csúszásvédelmi műgyantabevonattal ellátott profilok döngenek már lépteink alatt, mindez sokkal precízebb, átláthatóbb, fenntarthatóbb és esztétikusabb.
- Láttuk, hogy sorban újulnak meg a kettéosztott lépcsőkarok, az északiak után a déliek, a nyugatiak után a keletiek. Bár a sorrendbe többször is belezavarodtunk, hittük, hogy csak azért ilyen bonyolult ez, mert a felújítás közben is fent szeretnék tartani a peronok mindenirányú megközelítését, ezért a beavatkozásokat térben és időben a lehető legjobban széthúzták.
Most azonban láthatjuk azt is, hogy a cél pontosan a 66,66 százalékos készültség elérése volt, semmi több. A két peron összesen hat lépcsőkarjából négyet felújítottak, a kordonokat szétszedték, az anyagokat elpakolták, a bontási hulladékot elszállították. Hogy semmi remény ne maradjon, a munkaterületet határoló palánk is eltűnt, a féllábú szuperprojekt bevégeztetett, reményeink egyharmada hamvába holt.
Az 1. és 2. vágány közötti peronon a nyugati irányú két lépcsőkar teljes egészében megújult, cserébe a keleti, mozgólépcső melletti maradt az eredeti állapotában. Hozzá kell tennünk, hogy a mozgólépcső viszont működik, sok év után ez egy kisebb csoda.
A 4. és 5. vágány közötti peron változatosabb képet nyújt, ott nyugatra és keletre is egy-egy lépcsőkart építettek át, az egyik nyugati irányú maradt az eredeti állapotában, ezt most kordon zárja el. A keleti irányú lépcsőkar felújításáért cserébe ez a mozgólépcső nem működik.
Láthatjuk, hogy lassú, macerás dolog ez az állomásfelújítás, különösen, ha Budapest egyik nagyforgalmú állomásáról van szó. De ne legyünk telhetetlenek, van itt meglepetés is: a vágányok felett átívelő, üvegezett folyosó hiányzó, korábban OSB-lapokkal pótolt üvegtáblái helyén, ha nem is üveg-, de plexilapok kísérlik meg az eredeti fíling hozzávetőleges helyreállítását.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!