Magyarországon a PKP Cargo Vectronjai
Az Európai Unió második legnagyobb teherfuvarozó vállalataként számon tartott PKP Cargo még 2014 nyarán jelentette be szándékát tíz új, nemzetközi forgalomra alkalmas, többáramnemű villamos mozdony vásárlására. A járműveket Németországban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Belgiumban, Hollandiában és az olasz határállomásokon használná a vasúttársaság. Az első gépeket 2016-ban vennék át. A teherfuvarozó cég 2013 során már bérelt nemzetközi forgalomra alkalmas villanygépet, egy, az MRCE számára épített Siemens ES64F4-et – amely 2013 végén hazánkban is járt –, ezt követően döntöttek a járműbeszerzés mellett.
A szándékot tett követte: 2015 elején kiírták a tendert tizenöt, plusz opcionálisan további öt villamos mozdonyra, körülbelül 75 millió euró értékben, amelyből negyvenmilliót az Európai Beruházási Bank kölcsöne áll. A közbeszerzésre kizárólag a Siemens állt elő megfelelő járművekkel, a Vectron-platformmal (MS alsorozat). A hazai Newag mindössze négy, csak Lengyelországban és Németországban használható gépet tudott volna szállítani. A hivatalos szerződéskötésre szeptemberben, a gdanski TRAKO 2015 vasúti vásáron került sor; a megállapodást egy gyári festésű, PKP Cargo-felirattal díszített demó Vectronnal prezentálták. A cseh AWT többségi tulajdonának megszerzését követően ezzel a lépéssel Lengyelország legnagyobb teherfuvarozója tovább szilárdíthatja helyzetét a nemzetközi piacon.
A PKP Cargo Vectronjai három verzióban készülnek: nyolc gépet vethetnek be a lengyel, német, osztrák, cseh, szlovák és magyar vasúthálózaton, négy mozdony csak Lengyelország és Németország között továbbít majd tehervonatokat, hárommal pedig még nyugatabbra, a lengyel–német–holland tengelyen fognak szállítani. A járműveket ellátják az egységes európai vonatbefolyásoló rendszerrel, az ETCS-sel. A kontraktus alapján a Siemens nyolc évig felel a Vectronok karbantartásáért és alkatrészellátásáért. A mozdonyokat a német óriásvállalat folyamatosan építi, a tizenötödik Vectront várhatóan 2017 nyarán szállítják.
Mivel a Vectron típus még nem rendelkezik hollandiai közlekedési engedéllyel, a Siemens sem vesztegeti az idejét: 2016 első napjaiban Hollandiába küldte egyik gyári gépét, hogy a homologizáció még az éven teljesüljön.
A Siemens München-Allach-i üzeme villámgyorsan, már 2015 októberére elkészült az első három géppel. A mozdonyokat a szükséges gyári teszteket követően, 2016 januárjában vehette át a PKP Cargo. Az EU46-501–503/193 501-503/5370 013–015 azonosítójú gépek szürke alapszínt viselnek, a vezetőfülkék tetején piros, a géptér tetején pedig sötétszürke festésűek, oldalukon hatalmas fehér betűk jelzik a tulajdonos kilétét. A járművek a Lengyelországba történő érkezésük utáni napon már szolgálatba is álltak: a PKP Cargo megkezdte velük a próbaüzemet. A második hármas (EU46-504–506) február közepén érkezett meg a PKP Cargóhoz. Eközben a vasúttársaság már Németországban is üzemszerű használatra fogta eddig átvett Vectronjait. A Siemens ütemezése szerint a következő három-három gép júliusban és augusztusban esedékes.
Február huszonharmadikán újabb ország köszönthette a lengyel gépeket: az első hármas Rajkánál lépett be Magyarországra, hogy a szükséges futópróbákat teljesítsék az 1-es vonalon.
Lengyelország uniós csatlakozásának egyik feltételeként a Lengyel Államvasút PKP-t (Polskie Koleje Państwowe) 2001-ben feldarabolták, egyik leányvállalata a PKP Cargo, amelyben a magánbefektetők mellett a PKP S.A. a többségi tulajdonos ötven százalék plusz egy szavazattal. A PKP Cargo 3549 mozdonnyal és 50 ezer 731 teherkocsival dolgozik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!