Negyven éves a magyar-amerikai légügyi egyezmény

TTG Hírlevél   ·   2012.06.01. 09:00
Pan_Am_Boeing_707-321B_cim

Négy évtizeddel ezelőtt, 1972. május 30-án írták alá Washingtonban azt a légügyi egyezményt, amely nyomán beindulhatott az USA és Magyarország közötti légiforgalom – hangzik a TTG Hírlevelének megemlékezése.

A Pan Am repülte az első járatot, először 707-essel <br>(fotó: wikimedia)

Három évvel később, 1975. május 23-án megérkezett Ferihegyre a Pan Am első menetrend szerinti gépe. A 140 személyes Boeing B-707-es heti három alkalommal, London és Düsseldorf érintésével repült Budapestre. Ezzel egyidejűleg az amerikai légitársaság megnyitotta budapesti irodáját is a Duna Intercontinental üzletsorában. 1978 októberében azonban számos más európai célállomással együtt a budapesti járatot is felfüggesztették, s csak 1983 júliusában indították be újra. New York és Frankfurt között Boeing B-747-es, Frankfurtból Budapestre pedig B-727-es és B-737-es gépek közlekedtek, de rövidesen ez a járat is megszűnt.

Hosszú tárgyalássorozat eredményeként, végül 1989. május 18-tól Airbus A310-es típussal újra közvetlen légi összeköttetés létesült New York és Budapest között. A Pan Am járatán a Malév ötven üléshelyet önállóan értékesített. A Malév egyébként ezt megelőzően már 1971 szeptemberében külképviseletet létesített az USA-ban, majd 1972-ben New Yorkban a Rockefeller Centerben megnyílt a városi irodája, mely 1976-ban megkapta az önálló jegyeladási jogot is. Az 1980-as évtizedben a Pan Am nettó összesített vesztesége már meghaladta az egymilliárd dollárt, ezért a légitársaság csődvédelmet kért, és repülési jogait – köztük a budapestit is – eladta a konkurenseinek. Így 1991 novemberétől már a Delta Air Lines üzemeltette a budapesti járatot.

A Delta gépe Ferihegyen <br>(fotó: Virág Richárd)

A Malév régóta foglalkozott a tengerentúli járatnyitás gondolatával, de ennek megfelelő piaci potenciál és géppark hiányában nem volt realitása. Bár a szakemberek többsége az egyre élesedő tarifaháború miatt a transzatlanti útvonalat továbbra is kockázatosnak tartotta, 1993 tavaszától a Malév két bankhitelből megvásárolt B-767-essel járatot nyitott New Yorkba. Mivel a magyar légitársaság privatizációs partnere abban az időben az Alitalia volt, a járatok egy ideig római közbenső leszállással repültek. Csak 1994 tavaszától sikerült code-share megállapodást kötni a Delta légitársasággal az immár közvetlen járat férőhelyeinek közös értékesítéséről. Ez az együttműködés 2002-ig tartott. A Delta – mint a századik olimpiai játékok hivatalos légitársasága - 1996 májusában indította el az Atlanta-Bécs-Budapest járatot, de ezt alig egy év eltelte után megszüntették.

Az American budapesti járatnyitása <br>(fotó: Budapest Airport)

2006 májusától a Delta – immár önállóan – újra beindította budapesti járatát. 2011 tavaszán az American Airlines is budapesti járatnyitásról döntött, de ekkor már a Delta óvatosságból csak a nyári főszezonra hirdette meg magyarországi menetrendjét. Mint kiderült, végül utóbbinak lett igaza, ezért a bizonytalan gazdasági környezet és a magas üzemanyagárak miatt mindkét légitársaság kivonult a magyarországi piacról.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.