Pezsdülő városi MÁV?
A még korántsem biztos változásokat tartalmazó tervezet számol egy, a 30a vonalról a pesti oldalig, Székesfehérvár–Kőbánya-Kispest között közlekedő személyvonati viszonylattal, amelyen órás ütemben követnék egymást a szerelvények. Ezzel egy újabb dogma dőlhet meg: mármint hogy az Összekötő vasúti hídra a teherforgalom és a jelenlegi gyors-, IC-, nemzetközi vonatok mellé már nem fér be a személyvonati közlekedés.
Rendkívüli esetekben természetesen volt már példa arra, hogy rendszeres személyvonati közlekedés volt Kelenföld és Ferencváros között. A Déli pályaudvar felújításának idején a lajosmizsei (akkor még Kőbánya-Kispestig közlekedő) ingavonatok végállomása Kelenföld volt, és a közelmúlt legnagyobb BKV-sztrájkja alatt is közlekedtetett a vasút „7-es buszpótló” vonatokat. Sokan használták a Győr–Szombathely/Soporon felől érkező gyorsvonatokat is Kelenföldtől a Keletiig, a negyedórás eljutási idő mindenképp kedvezőbb volt (Budapest-bérlettel, tehát fővárosi utasoknak gyakorlatilag ingyen) a 7-es buszcsaládénál, és megkockáztatjuk: a 4-es metró sem lehetne vetélytársa ennek az utazásnak. Nyáron pedig, az országot átszelő fürdősvonatokkal Kelenföldről Kőbánya felső vagy Kőbánya-Kispest is könnyen elérhető volt.
Ennek az ideálist közelítő állapotnak a végét jelentette a gyorsvonati pótjegy bevezetése. Itt talán nem is az újonnan bevezetett jegyfajta áráról van szó (bár a rendszeres utazás eme szakaszon igencsak megemeli a költségeket), inkább a jegyváltással járó plusz időveszteség. Ha a sorban állást is beleszámítjuk, a vasút háztól-házig már nem is tűnik olyan versenyképesnek.
Mit nyújthat az utasoknak a Székesfehérvár–Kőbánya-Kispest új viszonylat? A 30a vonalról érkező (hamarosan az eddigi három helyett négy vágányon közlekedhetnek a vonatok Budafoktól Kelenföldig, ez mindenképp a menetrendszerűség és az eljutási sebesség javulását hozza) ingázóknak – ha a pesti oldalon van munkahelyük, iskolájuk – nem kell leszállni Kelenföldön, Ferencváros és Kőbánya-Kispest új eljutási alternatívát kínál. A vonatok a Kelenföldi pályaudvar felújításakor megépült, ám ritkán használt 7-10. peronhoz futhatnak be, amennyiben az új aluljárót átadják (a beruházás a 4-es metró építéséhez kapcsolódik). Élénkülhet Ferencváros személyforgalma is, jelenleg az 1-es vonalra tartó vonatok nem (utasigény felmerült már a gyorsok megállítására), csupán a kunszentmiklósi vonal személy- és gyorsvonatai állnak meg itt.