Rájár a rúd a szlovák vasúttársaságra

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.10.03. 18:30
R610_01

Nem egész egy hónappal ezelőtt történt a Léva és Garamkálna közötti szakaszon az a nem mindennapi baleset, amikor egyszerűen kettészakadt egy Pozsonyból Kassára tartó gyorsvonat szerelvénye. Szerencsére nem sérült meg senki, a vasúttársaság információi szerint a balesetet anyagfáradás okozta. Egy szeptember elejei esetnél pedig csaknem hat órán át vesztegeltek a vonatok Pozsony közelében, felsővezetékszakadás miatt. Mivel nem volt áram, a vasúti kocsikban sötét volt, a klímaberendezés sem működött, sőt vasútbiztonsági okokból, valamint az utasok biztonsága érdekében senki sem szállhatott ki a vonatból. Az eset híre még a miniszterhez is eljutott, akkora felháborodást keltett az emberekben – igaz, az akkori eset késő este történt, így éjszakába nyúló kellemetlen kalanddá vált az utazás, néhány kilométerrel a célállomás előtt. Az érintett utasok a törvényes kártérítésen felüli térítést kapnak, amit a vasúttársaság saját zsebből – a szóvivő állítása szerint a ZSSK vezetői, csúcsmenedzserei által fizet ki.

A fotó az egyik legszebb felső-vágmenti szakaszon, Kerpelénynél készült – az egyik pozsonyi gyors, amelyek bizony több mint tízkocsisak alapesetben is

Szeptember 18-án aztán jött a következő baleset, ami ugyancsak nagyot szólt: tűz ütött ki az egyik Pozsonyból Érsekújvárra közlekedő gyorsított személyvonaton Galánta és Vágsellye állomások között. A tűz olyan mértékű volt, hogy még a szerelvény első kocsijának teteje is sérült. Itt sem történt személyi sérülés, de az anyagi kár jelentős volt, elég sokáig tartottak a helyreállítási munkálatok, mivel a felsővezeték-tartóoszlop és a drót is megrongálódott. A tűzeset után mindegyik Laminátkát behívtak egy rendkívüli biztonsági átvilágításra. A lángoló Laminátka egyébként 1968-ban épült, azaz idén ötvenéves.

A szlovák vasúttársaság (ZSSK) információi szerint a járműpark átlagos életkora huszonegy év, ebben azonban benne vannak az új motorvonatok is, amelyeket csak a regionális vonalakon hasznosíthatnak. Csak a mozdonyok átlagéletkora azonban harmincöt és negyven év közötti, az egyik legrégebbi éppen ötvenéves. A ZSSK-nak csaknem hétszáz vontatójárműje van, nemrég tíz Vectron típusú mozdonyt vettek bérbe. Tény, hogy ennél sokkal több kellene. Egyre jobban látszik, hogy mind a vasúti kocsik, mind pedig a mozdonyok felett már eljárt az idő. Bizonyos próbálkozások vannak ennek a helyzetnek a javítására, de sokkal gyorsabb ütemben romlanak és használódnak el a vasak, mint amilyen ütemben zajlik a modernizálás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek