Végre újjáéledhet a budapesti Körvasút?

iho   ·   2015.05.14. 18:45
00kicsi

A Magyar Nemzet Online-on jelent meg a budapesti Körvasút legújabb fejlesztési terve. Eszerint a személyforgalomnak ismét megnyitnák, de nem a régi, a Keletitől a Nyugatiig pendliző vonatoknak, hanem átmérős elővárosi szerelvényeket álmodva a teherforgalom csökkenésével nem igazán forgalmas, kétvágányú pályára.

A Marcheggi-híd. A tervek szerint itt is megálló épülne<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A városon belüli vasúti közlekedés első fecskéje a Budapest-bérlet vasútra kiterjesztett érvényessége volt – a néhai Budapesti Közlekedési Szövetségnek (BKSZ) hála, ezt követte a 2013-as menetrendváltáskor az óránkénti székesfehérvári személyvonatok Kőbánya-Kispestre hozása, amely a legutóbbi váltáskor még a tárnoki vonatokkal is sűrítette a városi menetrendet.

Az MNO-n megjelent tervezet Pilisvörösvár–Kunszentmiklós-Tass átmérős szerelvényekkel számol. Ehhez elsősorban egy komoly feltétel szükséges, mégpedig a 2-es vonal átadása (ez idén tanévkezdetre várható), és villamosítása. A 150-es vonal mostohagyerekként kezelt ingái (Józsefváros, Keleti, Kőbánya-Kispest egyaránt volt végállomás az elmúlt tíz éven belül) számára is megoldás lehetne, egy esetleges félórás ütemes menetrendet is el lehetne képzelni.

Angyalföld elágazás, a Körvasút alfája (vagy omegája?)

A Körvasút több új megállóhellyel gyarapodna: Marcheggi híd (a 70-es vonal keresztezése), Pestújhely (itt a porcelángyár miatt volt is vasúti megálló-rakodóhely), Újpalota, Rákosszentmihály (gyönyörű felvételi épülete megvan még), Rákosfalva (itt Sashalom néven volt egy megálló a háború előtt), Élessarok (nem lenne jobb esetleg az egész Kőbánya felső álllomást odébb tolni?), Kőbányai út, Üllői út.

A cikkben szerepel egy kitétel: „nincs időpont, amíg nincs pénz” – írják. A 2014–2020 közötti uniós pénzügyi ciklusban benyújtandó projektek között (legalábbis a NIF Zrt. részéről) nem szerepel a körvasúti közlekedés, szerkesztőségünk a MÁV Zrt. Kommunikációs Osztályához fordult, válaszukat várva: milyen forrásból is térhetnek vissza a személyvonatok erre a pályaszakaszra?

Rákosszentmihály impozáns felvételi épülete még megvan

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.