A Füstiben szépülnek a Nohabok

Arnold Balázs   ·   2012.02.24. 19:00
kiskep_gepter

A Vasúttörténeti Park körfűtőházában áll jelenleg a hatos és a tizenhetes Nohab, mindkét gép felújításra, átalakításra érkezett a parkba. A hatos gép évek óta dolgozik különböző anyagvonatok élén pályaépítéseknél, felújításoknál. A munka megviselte a gépet, ideje volt már egy nagygenerálnak. Az elhasználódott motor rengeteg alkatrésze, dugattyúk, gyűrűk, perselyek elkoptak, cserére szorulnak.

A megújult újpesti vasúti híd terhelési próbájánál is a hatos Nohab segédkezett<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: a szerző)

Annak idején a MÁV mozdonyait 567-es motorral szállította a gyártó. A szám a dízelmotor egy hengerének űrtartalmát jelenti, köbhüvelykben kifejezve. Mivel ezeket a motorokat már régóta nem gyártják, az alkatrészbeszerzés is nehézkes. Néhány éve még ha kellett, elő-előbukkantak az alkatrészek egy-egy fűtőház mélyéről, valamelyik idős szerelő szekrényéből. Ám ezek a készletek mára elfogytak, a MÁV Nosztalgia Kft. pedig továbbra is szeretné életben tartani a gépet.

A park szakemberei tehát konzultáltak a gyártóval, és arra jutottak, hogy a motort az újabb típusnak megfelelően, 645 köbhüvelykesre építik át. A nagyobb hengerűrtartalom nagyobb teljesítmény leadását is lehetővé tenné, de mivel az összes többi fődarab, a főtengely, az erőátviteli rendszer és a forgóvázak is maradnak a jelenlegiek, a gép teljesítményét nem fogják megemelni. Igaz, erre nem is igen lesz szükség. A hatosból így kikerülő, de még használható alkatrészek eltárolásával egy időre megoldódik a többi Nohab alkatrészellátása is.

Katonás rendben sorakoznak a hatosból kibontott alkatrészek a Füsti körfűtőházában

Ha a motorikus munkákkal elkészülnek, akkor következik egy, már régóta esedékes művelet. A rozsdás, helyenként már majdnem lukas mozdonyszekrényt kilakatolják, ezt pedig az újrafényezés követi majd. A jelenlegi elképzelés szerint a most kopott narancssárga gúnyát viselő gépet csíkosra fényezik majd tavasszal, ám az ügyben végleges döntés még nem született.

A MÁV-Nosztalgia Kft. vezetése nem zárkózott el a narancs festés elől, így ehhez kapcsolódóan egy Facebook-szavazás keretében szeretnénk megkérdezni olvasóinkat, hogy kinek melyik festési séma tetszik jobban, illetve ki melyik színtervet látná szívesebben a hatos Nohabon? A szavazást ezúttal is az iho/vasút Facebook-oldalán bonyolítjuk le. A Szavazás II. albumba feltöltöttünk egy-egy képet a mozdonyokról, és a kapott tetszikek (lájkok) alapján hirdetjük ki az eredményt. Szavazni március 4-én (vasárnap) éjfélig lehet.

Akár marad narancs, vagy csíkos lesz, ráfér már a lakatosmunka és az új fényezés

Szintén a Füstiben pihen a tizenhetes Nohab is. A néhány éve felújított és átépített gép a MÁV PMLI állagában jellemzően a 007-es felépítményi mérőkocsival járja a hazai és a környező országok vaspályáit. A Park fűtőházában most a mozdony villamos vonatfűtő berendezését cserélik egy korszerűbbre. A berendezés a korábbi helyéről, a B vezetőállás mögül átkerül majd a géptér túloldalára, a néhai tápvíztartály helyére. Ezzel együtt a vezetőálláson a hely nagyobb lesz, hiszen a korábban jelentős helyet elfoglaló szekrény mélységét megfelezik, a gép így valamivel komfortosabb is lesz.

A korábbi hidrosztatikus meghajtást direkt rendszer váltja. Az új vonatfűtő egység képes lesz tíz-tizenegy négytengelyes személykocsi fűtésére is. Az új vonatfűtő berendezés üzeme miatt kis mértékben módosul a mozdony elektromos rendszere is, illetve a vezetőállásokra elhelyezik a vezérlő számítógép digitális kijelző és kezelőegységeit. A gép és az új vonatfűtő berendezés tavasszal a jubileumi, ötödik Székely Gyors élén bizonyíthat majd.

A tizenhetes is a Füstiben van, új vonatfűtő berendezést kap

Kapcsolódó hírek