A gdański Trakón mutatta be az első Gama 3.0-át a Pesa

A lengyel vasúti gyártó a nemzetközi vasúti szakkiállítás és -vásár idei, tizenhatodik kiadásán leplezte le mozdonyplatformjának legújabb generációját, annak is a kétszázas tempóra képes verzióját.
A Pesa üdvöskéje az előző Gama-generációkhoz képest áramvonalasabbá vált, a személyszállító vonatok élén már akár kétszáz kilométer per órás tempóval is száguldhat. A vezetőfülke méretét megnövelték, a megrendelők igénye szerint konyharésszel és WC-vel is felszerelhető.
Az alapvetően a Lengyelországban általános, három kilovolt egyenárammal (DC) betáplált felsővezetékről üzemelő, négytengelyes villamos mozdonyt kiegészítő dízelmotorral vagy akkumulátorokkal is el lehet látni, ennek köszönhetően a kikötők, terminálok villamosítatlan iparvágányain is gond nélkül mozoghat.
A Gama 3.0 elérhető lesz kétáramnemű, vagyis a három kilovolton felül 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú rendszerre is alkalmas verzióban is, így a lengyel vasúthálózaton felül Kelet- és Közép-Európa jó részén is bevethető lesz. A gyártó szerint a platformot elsősorban a lengyel piac igényei alapján tervezték, a nemzetközi szolgáltatók szabványait és elvárásait is figyelembe véve, ami megkönnyítheti a globális piacra történő zökkenőmentes belépést.
A neves lengyel üzemeltetők által széles körben használt, 111Ed sorozatú Gamák utódjának számító típus első példányait már építi is bydgoszcz-i üzemében a Pesa.
A lengyel gyártótól elmondták, az üzemeltetési tapasztalatok, a piaci igények és az ügyfelek javaslatai alapján egy olyan mozdonyplatformot terveztek, melyet a biztonságos és kényelmes üzemelés érdekében a legújabb műszaki megoldásokkal láttak el. A Gama 3.0 megalkotása során különös figyelmet fordítottak a járművek szervizelésének optimalizálására, magasabb rendelkezésre állást és rövidebb állásidőt nyújtva a felhasználóknak. A mozdony moduláris felépítése, az alkatrészekhez való könnyebb hozzáférés és az intelligens diagnosztika lerövidíti az ellenőrzési és javítási időket, valamint növeli a flotta működési hatékonyságát, ami alacsonyabb életciklusköltségeket eredményez az üzemeltetőknek – adja hírül a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a Gama 3.0 platform első kész példányának bemutatása a 2025-ös Trakón. Kép forrása: Pesa / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!