A koronavírus tovább gyengítette Közép-Európa árufuvarozó vasútvállalatait
Az európai vasúttársaságokat tömörítő CER adatai szerint 2020 áprilisában huszonöt százalékkal csökkent a vasúti fuvarozási ágazat bevétele a megelőző év azonos időszakához képest, ami megközelítőleg 3 milliárd eurós veszteséget okozott a társaságoknak.
Ebben az időszakban az első elemzések szerint a fuvarozási megbízások Olaszországban ötven százalékkal, Spanyolországban és Észtországban harminc százalékkal, Belgiumban huszonhat százalékkal, Németországban húsz százalékkal és Magyarországon tizennyolc százalékkal csökkentek.
Az ellátási lánc működtetésében meghatározó szerepet játszó vasútvállalatok vészjelzéseket adtak. Világossá vált: állami támogatás nélkül mindenhol csökken a környezetkímélő vasúti szállítás aránya a modalitásmixben. A tét egyrészt a társaságok működőképességének fenntartása, másrészt az EU által kitűzött klímacél realitásának megőrzése: az áruk harminc százalékának közútról vasútra terelése 2030-ig a 300 kilométernél távolabbi rendeltetési helyre juttatásban.
A helyzet kezelésére több európai országban átfogó, máshol átmeneti intézkedési tervek születtek a szektorban működő vállalatok támogatására. Az Európai Bizottság is a vasúti árufuvarozás erősítését támogatja.
Németországban
Tízmilliárd eurós veszteséget okoztak a szövetségi vasútnak (DB) a koronavírus következményei. A karbantartási munkálatok átmeneti szüneteltetése és az egyes kocsi fuvarozás támogatására kidolgozott javaslatok kidolgozása mellett konkrét intézkedés is történt. Pozitív elbírálást kapott a német vasúti pályát üzemeltető DB Netz AG támogatási igénye: a működés színvonalának megőrzése érdekében még tavaly decemberben megítélt negyvenhét százalékos állami szubvenciót május második felében további tíz százalékkal növelték. A szövetségi kormány hangsúlyozza elkötelezettségét az egyes kocsi forgalom fenntartása és jelentős támogatása mellett, amivel közúti fuvarozás káros hatásait igyekszik kiegyensúlyozni. A DB Cargónak ezért vonzó ajánlatot és megfelelő hálózati koncepciót kell készítenie.
Ausztriában
Az ÖBB-nél a menedzsment és a szakszervezet összefogva kér támogatást a Rail Cargo Austriának. A vírus miatti gazdasági korlátozások következtében csökkentek a megbízások, és visszaestek a forgalmak. Az egyeztetések több százmillió eurós állami támogatásról szólnak, amelynek felétele a szigorú hatékonyságnövelő intézkedések bevezetése.
Szerbiában
A kormányzat közreműködött a Srbija Kargo eszközeinek beszerzésében és támogatást nyújtott a 2019-ben keletkezett továbbítási nehézségéből adódó károk, többletköltségek enyhítésére a vállalt számára több millió euró értékben. A vállalat tavalyi 10,5 millió tonna árut továbbított, konténerforgalma 2020 áprilisában az elmúlt év azonos időszakának alig harmadát érte el. A viszonylag szerény volumen lebonyolításában a korábbi években végrehajtott létszámleépítések után még több mint 2300 alkalmazott működik közre.
Macedóniában
A teherforgalom volumene áprilisban harminc százalékkal maradt el a megelőző év azonos időszakához képest. A vasúttársaság folyamatosan likviditási problémákkal küzd, amelyeken állami támogatás nélkül nem képes úrrá lenni. Döntés még nem született.
Horvátország
Az árufuvarozó vasút június 2-án nevezett ki ismét új vezérigazgatót, akitől a társaság évek óta tartó lejtmenetének megállítását várják. A HZ Cargót az elmúlt évtizedben többször próbálták privatizálni, sikertelenül. A társaság erőforrásaira utaló jel, hogy máris számos viszonylatra és az egyes kocsi forgalomra rendelt el áruforgalmi korlátozást, és jellemzően már csak irányvonatokat közlekedtet.
Az UZ ukrán vasúttársaság
Június 1-jével kezdődően az UZ a szakszervezetekkel egyeztetve határozatlan időre bevezette a heti négynapos munkavégzést. A vállalat teherforgalma az év első negyedében 4,8 százalékkal csökkent, és a 2020-as évre szóló prognózis tíz százalékos zsugorodásról szól. A Covid-19 miatt bevezetett korlátozások és a forgalmak drasztikus visszaesése következtében már április óta az a gyakorlat a vállalatnál, hogy állásidőre küldi a folyamatos működés biztosításában közvetlenül nem résztvevő dolgozóit és kizárólag az egyéb juttatások nélküli alapbért fizetik ki ezeknek az alkalmazottaknak.
A társaság a működés finanszírozhatóságának fenntartása érdekében 150 millió EUR sürgősségi hitelért fordult az EBRD-hez. Más típusú garancia hiánya miatt fedezetként az Ukrzaliznica a mozgóállományát ajánlotta fel. A hitelintézet igazgatótanácsa június 24-én dönt az újabb támogatási projektről az EBRD 2.0 szolidaritási csomag keretein belül.
A ČD Cargo
A cseh teherszállító vasúttársaság bevétele is csökken, az idei évben várhatóan körülbelül húsz százalékkal. Tavaly több mint 169 milliárd forint hozama volt a cégnek. Kizárólag áprilisban a ČD Cargo 2,6 milliárd forint bevételtől esett el. Ennek oka a lecsökkent szállítási igények az autó- és energiaiparban.
Romániában
Az egykor domináns piaci szereplőnek, a CFR Cargónak nem sikerült állami támogatáshoz jutnia, aminek következtében évek óta folyamatosan csökken piaci részesedése. A helyzetét tovább rontja, hogy a feltételek hiánya miatt több évvel ezelőtt leállította egyes kocsi fuvarozási szolgáltatását. A korábban vasúton szállított áruk túlnyomó részének fuvarozása átterelődött a nem kellően fejlett közúti hálózatra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!