A második német IC-kocsi transzport is megérkezett Bulgáriába

iho/vasút   ·   2024.06.29. 11:15
BDZS

A BDŽ annyire elégedett a járművekkel, hogy továbbiak megvásárlásáról kezdeményez tárgyalásokat a Deutsche Bahnnal.

Néhány hete adtunk hírt arról, hogy megindultak a használt IC-kocsi szállítások Németországból Bulgáriába, miután a bolgár nemzeti vasút hetvenhat jó állapotú  távolsági kocsit vásárolt a DB-től. Most megérkezett a második, ezúttal 19 kocsiból álló tétel, míg az első IC1-esek forgalomba állása alkalmából Georgi Gvozdejkov közlekedési és hírközlési miniszter kijelentette, ez volt a legjobb rövidtávú megoldás, amit a bolgár vasúti közlekedés érdekben meg lehetett tenni. Nem is állnak meg hetvenhatnál, Gvozdejkov ugyanis utasította a BDŽ személyszállítási üzletvezetőségét, hogy folytassák a tárgyalásokat a Deutsche Bahnnal további kocsik vásárlásáról.

Az első kocsikat Szófia és Burgasz között állították forgalomba (az ötkocsis szerelvény négy termes- és egy mozgáskorlátozottak által igénybe vehető kocsiból áll), és önmagukban még nem hoztak ugrásszerű szolgáltatási-színvonal javulást: a vonalon ugyanis legalább három szakaszon zajlik 25 kilométeres lassújel mellett pályafelújítás, a menettartam a kezdő- és a végpont között meghaladja a hat órát.

Kritikus továbbá a bolgár vasúton, ahogy számos utas bánik a közvagyonnal: rendszeresek a kocsirongálások, felhasítják az üléskárpitokat, a szétlopják a WC-ket. Ezzel összefüggésben a szakminiszter hangsúlyozta: itt az ideje, hogy az emberek meggondolják magukat, és felelősségteljesebben bánjanak a közvagyonnal. „Európában más a kultúra, de egyszer és mindenkorra meg kell értenünk, hogy mi is Európához tartozunk” – mondta a balkáni viszonyoktól viszolygó közlekedési miniszter.

Problémákhoz, folyamatos utaspanaszokhoz vezetett az is, hogy például  a Szófia–Burgasz éjszakai vonaton nincs kötelező helyfoglalás. Mivel a legtöbb állomáson már megszűnt a jegykiadás, az utasok a vezető jegyvizsgálónál vehetnek jegyet, ám neki nincs „kapcsolata” a központi helyjegykiadási rendszerrel, ezért elképzelhető, hogy kiad helyjegyet olyan ülésre, amit korábban, mondjuk Szófia központi pályaudvarán már eladtak. Ezért egy merőben új kezdeményezésként jegykiadó automatákkal látják el a távolsági vonatokat.

Miközben vásárol a BDŽ új vasúti járműveket is – mozdonyokat és motorkocsikat egyaránt –, az IC-kocsi beszerzés kritikusai rámutatnak: ezzel a megoldással folytatódott az a nagy múltú, az 1990-es évekig visszanyúló hagyományt, miszerint Bulgária felvásárolja Németország vasúti hulladékait. Így egyszerre fizet valamiért, amire ott már nincs szükség, ezzel is a gazdag ország gazdaságát támogatva, és még pénzt is spórol neki, mert a vagonok szétvágásával sem kell foglalkoznia. Megjegyzik, a német távolsági kocsik fűtési feszültsége a német vontatási áramnemnek megfelelően 1000 volt, ezért nem sorozhatók a BDŽ hagyományos személykocsijaival (1500 V) azonos szerelvénybe.

Tekintettel arra, hogy egy ilyen, vagy hasonló hír hallatán a kommentek java azzal foglalkozik, hogy a MÁV-Start miért nem vett IC-1-es kocsikat, vagy tesszük azt 628-asokat (és még folytathatnánk a sort), az Indóház augusztusi kiadása behatóan foglalkozik majd a kérdéssel: hogyan, milyen gyakorlati szempontok mérlegelése alapján érdemes/lehet használt vasúti járművet beszerezni az európai vasúttársaságok kínálatából.

(Nyitóképünkön az első eresztés német IC-kocsiból álló vonat úton Bulgáriába. Forrás: www.flagman.bg)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek