A nagy visszatérés: felélesztenék a Vindobonát
Cseh Vasutak nyugtatják az izguló vasútbarátokat, hogy még semmi sem biztos, egyelőre csak elvben gondolkodnak a Vindobona újraélesztéséről. Ezzel persze meg is erősítették a hírt: akár már a 2019/2020-as menetrendtől újra járhat a legendás Vindobona expressz Németország és Ausztria között Csehországon át. A közvetlen vasúti kapcsolat Berlin és Bécs között Prágán át 2014 decemberében szűnt meg, akkor választották ketté a német és osztrák/magyar szárnyat. Berlinbe és Hamburgba EC vonatok járnak Prágából, Bécsbe és Grazba pedig railjetek közlekednek Prágából. Egy átszállásra tehát szükség van mindenképpen.
A Cseh Vasutak a hetekben két jó hírt is borítékolhattak: a DB és az ÖBB is külön-külön megkereste őket azzal, hogy szeretnék meghosszabbítani velük a távolsági járatok közlekedtetésére vonatkozó szerződésüket, mégpedig további öt évig terjedő időszakra, azaz 2025-ig. Ezen kívül pedig az ÖBB részéről jött az ötlet, hogy mi lenne, ha felélesztenék a Bécs–Berlin közvetlen kapcsolatot napi két vonatpár erejéig. A Cseh Vasutak elég szűkszavú a dologban, de nem zárkóznak el egy ilyen lehetőségtől, viszont azt nyilatkozták, hogy az ügyben további egyeztetésekre van szükség a DB-vel is. A közvetlen kapcsolat nem születhet meg korábban, mint a 2019. decemberi menetrendváltástól, azaz csak jövő téltől.
Arról nem tudni, hogy az osztrákok által javasolt napi két vonatpár mit takar, de a railjet és nightjet koncepcióból kiindulva még az is lehet, hogy egy nappali és egy éjszakai járatot indítanának – persze ez csak puszta találgatás. Ami biztos, a németek túltették magukat a Vindobona megszűnésén, a nagysebességű vasút megépítésével elkerülik Csehországot. Bár a a Nürnbergen keresztüli út kétszáz kilométerrel hosszabb, a menetidő mégis másfél órával kevesebb, mint Csehországon át.
A Vindobona expressz 1957 és 2014 között közlekedett Ausztria és Németország között Csehországon át, s az egyik legnívósabb távolsági járatnak számított, amit az is tetézett, hogy átpasszírozta magát a Vasfüggönyön is. Sokáig České Budějovicén át közlekedett, Gmündnél lépett be Ausztriába. 1979-ig kisebb szünetekkel a kelet-német SVT 175-ös szerelvényt vetették be a járaton, amit a csehek Delfinnek kereszteltek el (hosszúkás orra miatt). 1989 után aztán EuroCity lett a Vindobonából és Česká Třebová felé irányították át. 2014 decembere óta nem közlekedik a járat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!