A negyedévszázados projekt elkészül

iho/vasút   ·   2017.12.09. 09:00
ice_deutsche_bahn_munchen_nurnberg_berlin_nagysebesseg_kislid

Huszonhat éven át tartott, és végre megvalósult: a VDE8-jelű nagysebességű vasútvonal ma megnyílik. A München és Berlin közötti utazási idő jelentősen rövidül.

A vonal építését már 1991-ben, röviddel a német újraegyesítés után elhatározták, huszonöt év után a legkritikusabb, 107 kilométer hosszú türingiai szakasz is bekapcsolódik a hálózatba a Német Egység Közlekedési Projektjei, lefordíthatatlan nevű intézkedéscsomag utolsó, nyolcadik elemeként. A vonal a vasárnapi menetrendváltással lép üzembe, de már pénteken is ünnepi volt a hangulat az érintett városokban.

A számos híd egyikéből a számos alagút egyikébe (a képre kattintva geléria nyílik a Deutsche Bahn felvételeiből)

Az első ICE 11.15-kor startol el Nürnbergből, Richard Lutz DB-főnökkel, és a bajor közlekedési és belügyminiszterrel a fedélzetén. Útközben társulnak hozzájuk a szász, a Szász-anhalti és a türingiai miniszterek. A berlini főpályaudvaron felállított ünnepi sátorba aztán már Angela Merkel szövetségi kancellár is tiszteletét teszi.

A most elkészült Ebensfeld és Erfurt közötti pályaszakasszal észrevehetően rövidül a 623 kilométeres távolságon az utazási idő. Az ICÉ-vel eddig ez az út hat órán át tartott, most az ICE Sprinter szűk négy óra alatt teszi meg az utat. A mindenütt megálló ICE sem sokkal lassabb, négy és fél órát igényel München és Berlin között.

Lutz szerint ezzel a vasút annak a közelébe került, hogy menetidőben verje a repülőt – mindenekelőtt a Lufthansát. A vasút a Berlin és München közötti, eddigi évi 3,6 milliós utasszám megduplázását sem tartja lehetetlennek. A két város között oda-vissza napi 35 járatot fognak indítani, ebből három ICE Sprinter lesz, mely csak Nürnbergben, Erfurtban és Halléban áll meg, az ennél sűrűbben megálló vonatok nagyjából óránként fognak indulni.

A vasúti vezetők eufóriája, az érezhetően tempósabbá váló vonatközlekedés és a ráfordított közel tízmilliárd euró ellenére maradnak még építési helyszínek a vonalon. Mindenekelőtt Bamberg jelenti a tű fokát, az itteni pályaátépítés egy vasúti szóvivő szerint nem fog befejeződni a következő évtized végénél előbb. Bajorországban a nagysebességű pálya kiépítése az tartományi határtól Nürnberg felé folytatódik, itt egyelőre még marad a 160-as sebesség.

Kevéssé esztétikusak a bevágások...

Néhány település, így a türingiai tudományos és gazdasági központ, Jéna, viszont úgy érzi, hogy kihagyták a jóból. Más települések a megépített zajvédőfalaktól, és a településrészek közötti hiányos kapcsolattól szenvednek: az ebensfeldi polgármester egyenesen a berlini fallal veti össze a településen megépült zajvédelmi létesítményeket.

Erfurt viszont a projekt egyértelmű győztese. A kilencvenes években megkezdett, majd félbehagyott vasútfejlesztésből legalább a pályaudvar megépült jóelőre. Bodo Ramelow tartományi miniszterelnök szerint Erfurt profilja egyre inkább a konferenciaturizmus lesz, ehhez a vasút nagyban hozzájárul. Ramelow ugyanakkor azt is reméli, hogy Jéna kapcsolatai és hálózati beágyazottsága a jövőben javulni fog.

A jövő héttől napi nyolcvan távolsági vonat áll meg a türingiai tartományi székhelyen. A vasút szlogenje: A jövőben óránként Erfurtból a szélrózsa minden irányába! Ennek ellenére, ugyanúgy, mint Nürnbergben vagy Lipcsében sokan tartanak attól, hogy a nagysebességű kínálat rosszul, vagy hiányosan fog kapcsolódni a helyi személyvonatokhoz. A ProBahn utasérdek-védelmi szövetség is lát még tennivalókat, szerintük a régiók összeköttetése nem a legjobb formában valósul meg. A BUND környezetvédelmi szövetség a nagysebességű vonalat egy felesleges presztízsprojektnek tartja, mely túlságosan radikális beavatkozásokkal járt a tájba és a természetbe. A most elkészült vonalszakaszon huszonkét alagút épült és huszonkilenc híd feszül a Thüringer Wald-hegység völgyei felett. Mindez nem jelenti azt, hogy más szakaszokon nem változtatták meg jelentősen a terepviszonyokat, elég itt a nagyszámú bevágásra és töltésre utalni.

A zajvédelem terén viszont vannak újítások. A leghosszabb alagút portáljainál lyukasztott vasbetonköpeny biztosítja az átmenetet kint és bent között, ezáltal elkerülhetők a korábban ismert csattanó zajok a vonat alagútból történő előbukkanásakor.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek