A németek útdíjból fogják finanszírozni a vasúti projekteket
Egyre több pénz lesz, mivel 7,5 tonna helyett már a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek is útdíjat kell majd fizetni.
A német szövetségi kormány 2023. június 14-én fogadta el azt a törvénymódosítási javaslatot, ami szerint a tehergépkocsik útdíjából származó bevételeket vasútépítési projektekre fordítsák. Az útdíjból befolyó bevételek összege mindemellett várhatóan jelentősen növekedik majd, hiszen az eddig csak 7,5 tonna feletti tehergépkocsik helyett most már a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek is útdíjat kell fizetni a jövőben.
A német Allianze pro Scheine (Szövetség a Vasútért) nagyra értékelte a kormány azon kezdeményezését, hogy az útdíjból származó forrásokat a jövőben ismét a vasút beruházásfejlesztésére lehet fordítani. Mindemellett az újonnan létrehozott szén-dioxid-adó és a kisebb tehergépjárművek útdíjfizetési kötelezettsége további milliárdokat fog generálni a szállítási kapacitások átcsoportosítására a vasút javára, amely a szállítmányozás zöldebb alternatívája.
Dirk Flege, az Allianze pro Scheine ügyvezetője kiemelte, hogy a kormány törvényjavaslata áttörést jelent a szó legszorosabb értelmében, mivel végre megszűnik a korábban erőltetett finanszírozási elv, miszerint a közút kizárólag a közutat finanszírozza. Ezzel a döntéssel a szövetségi kormány ismét szabad kezet kap a közút környezetbarátabb alternatívájába történő beruházásokba. A vasúti infrastruktúra kapacitásának bővítése nemcsak a környezet- és éghajlatbarát szállítási megoldásokat, mint például a vasúti teherszállítást fogja erősíteni, hanem a közúti hálózatot is jelentősen tehermentesíti. A törvénymódosítás tehát hatalmas potenciállal bír a közlekedési és teherszállítási szokások valódi átformálására.
A most elfogadott törvénymódosítás értelmében az útdíjbevételek jövőre csaknem megduplázódnak, a jelenlegi 8 milliárd euróról 15,2 milliárd euróra. A többletbevétel nagy része a szén-dioxid-adóból származik, kisebb része annak köszönhető, hogy már a 3,5 tonnánál nehezebb (eddig csak a 7,5 tonnánál nehezebb) tehergépkocsik is útdíjkötelesek lesznek.
A zéró kibocsátású tehergépkocsiknak nem kell majd széndioxid-adót fizetniük, sőt mentesülnek az útdíjfizetés alól is, amit a szövetség kifogásol, hiszen szerintük a zöld tehergépkocsik ugyanúgy használják a közúthálózatot, mint minden más. A vasúti pályahasználati díjat is mindenkitől kivétel nélkül beszedik, tekintet nélkül arra, hogy éppen milyen üzemű vontatójárművel továbbítják a tehervonatot. Ez mindenképpen rontja a vasút versenyképességét, mutatott rá a szövetség elnöke.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!