A paradigmaváltás eredményeként a Maersk és a Hapag-Lloyd projektje elérte a 93 százalékos menetrendi pontosságot

iho.hu   ·   2025.08.02. 17:00
_gemini_

Ezzel új iparági etalont állított fel a két vonalhajózási óriás a tengeri árufuvarozást a kelet–nyugati kereskedelemben lefedő hálózata, a Gemini.

Miután a Maersk és a Hapag-Lloyd bevezették közös kelet–nyugati tengerhajózási hálózatukat a Gemini-projekt keretében, júniusban – a teljes körű együttműködés első hónapjában – a modell 93,2 százalékos menetrendi pontosságot ért el. A paradigmaváltás lényege, hogy hálózat a hagyományos, több kikötőt felfűző szállítási módról a hub-and-spoke rendszerre váltott, azaz egy központi csomópont (hub) kapcsolódik a „küllőkkel” a partnerek által üzemeltetett akár kisebb, de mindenféleképpen kevésbé leterhelt terminálokhoz. A következmény: kevesebb kikötés a fő szállítási útvonalon, ami rövidebb tranzitidővel, kevesebb késéssel és nagyobb kiszámíthatósággal jár.

A Gemini-együttműködés az összes hajó pontosságát mérő „all arrivals” mutatóban ért el kimagasló eredményt. Vincent Clerc, a Maersk vezérigazgatója szerint „…ez több mint hálózati változás, ez egy iparági szemléletváltás".

A júniusi, 93,2 százalékos megbízhatósági érték szöges ellentétben áll a tengeri szállítmányozási átlagokkal, amelyek az elmúlt években ötven százalék körül alakultak. A független tengerhajózási kutatási tanácsadó cég, a Drewry legfrissebb Container Capacity Insight jelentése szerint a Gemini-hálózat fővonali hajói legalább kétszer olyan jól teljesítettek, mint az Ocean Alliance, vagy a THE Alliance hajói az Ázsia–Európa, illetve a transzcsendes-óceáni útvonalakon.

Ugyanakkor a globális ellátási lánc vezető adatszolgáltatási és tanácsadási szervezete, a Sea-Intelligence korábbi, 2025 májusára vonatkozó adatai alapján a konténerszállítás menetrendi megbízhatósága is jelentős, 7,4 százalékpontos javulást mutatott, és elérte a 65,8 százalékot. Ez a 2023 novembere óta mért legmagasabb érték, ami egyúttal azt is jelzi, hogy február óta tart a pozitív tendencia. Éves szinten a menetrendi megbízhatóság 10,0 százalékponttal nőtt. A top 13 társaság közül a Maersk volt a legmegbízhatóbb 75,9 százalékos pontosággal, majd a Hapag-Lloyd következett 72,5 százalékkal. A következő hat tengeri szállítmányozó hatvan–hetven, a fennmaradók pedig 55–60 százalékot értek el. A legrosszabbul a szingapúri Ocean Network Express, az ONE teljesített 55,1 százalékos menetrend megbízhatósággal.

A Drewry azt is megállapította, hogy a három legnagyobb vonalhajózási szövetség (beleértve a Geminit is) transzpacifikus és ázsiai–európai szolgáltatásainak megbízhatósági mutatója még ennél is jobban alakult volna júniusban, ha nincs tartós torlódás az európai és az ázsiai kikötőkben. A Gemini kimagasló megbízhatósági adatai részben a kevésbé zsúfolt átrakodóközpontokra támaszkodásnak köszönhetők. A tanácsadó cég elemzése szerint egy olyan kikötőben, mint Antwerpen, a torlódás körülbelül egyötödével rontott a menetrend megbízhatóságán, míg a Gemini alternatív, kevésbé zsúfolt kikötői konténerterminálókat használ, mint például a rotterdami, a bremerhaveni, vagy a marokkói Tangeré.

Továbbra is megválaszolatlan azonban a kérdés, hogy a Gemini hub-and-spoke koncepciója kiállja-e költségteszt próbáját. Ez majd akkor derül ki, amikor a Hapag-Lloydn és Maersk nyilvánosságra hozza az üzemeltetési költségeket is összegző, augusztus 14-én esedékes, második negyedévi üzleti jelentését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek