A piros autóbuszok legendája

Istvánfi Péter   ·   2013.07.14. 14:30
00

Azt a legtöbb közlekedésbarát betéve tudja, hogy a Baross utcai 74-es trolibusz megnyitásakor egy ideig piros autóbuszok is közlekdtek a vonalon. A többivel kapcsolatban azonban több, egymásnak ellentmondó híresztelés kering, a cikk most arra vállalkozik, hogy összefoglalja a tényeket.

Hagyományos, kék-ezüst Ikarus 60-as Hüvösölgyben<br/>(a külön nem jelölt képek a szerző gyűjteményéből szármanak)

Először is, a kocsik nem 74-es trolivonal kedvéért ideiglenesen átfestett kocsik voltak, hanem exportból visszamaradt példányok. Az Ikarus 60-asokból ugyanis a budapesti szériakocsikon kívül több, külföldi szállításból ittmaradt flotta is üzembe állt a Fővárosi Autóbuszüzemnél. Például a lengyel exportból visszamaradt világoskék, NDK kivitelű piros-fehér, vagy a Törökországba szánt, a budapesti trolik festéséhez hasonlító piros-vajszínű kocsik.

A 74-esen közlekedő Ikarus 60T keresztezi a Nagykörutat a Baross utcánál<br/>(fotó: Fortepan)

Utóbbi példányok még 1952 őszén érkeztek, az első normál kocsikkal egy időben, és a GF 700-as rendszámtartományt kapták (egyes források szerint konkrétan a GF 703-708 közötti kocsikról van szó). A buszok több helyen is megfordultak pályafutásuk során, az 1953. december 30-án megnyíló 74-es trolibusz vonalán is feltűntek, ahová nem jutott elég jármű, ezért ide csoportosították át őket.

Ez az állapot maximum egy évig állhatott fent, 1954-ben ugyanis 73 újabb Ikarus 60T állt forgalomba a fővárosban, a piros buszok pedig elkerütek a vonalról.

Rohamtempóban készülnek az 1954-es szállítás trolibuszai az Ikarusban

Pár évvel később, 1956 februárban érkezett még egy adag piros IK60-as, ezek többek közt a 11-es és az 55-ös vonalán is jártak. Utóbbi vonalról aztán hamar lekerültek, mivel az utazóközönség sokszor összekeverte az IK60T-vel kiadott 75-ös trolibusszal.

A buszok nem sokáig tündököltek piros ruhájukban, akkoriban három évenként vitték a kocsikat főjavításra, így néhány éven belül mindet átfestették, ezután már különleges múltjukra és feladatukra már semmi sem emlékeztette a budapestieket.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.