A Škoda-csodák eladását fontolgatja a ČD

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2020.10.09. 12:25
A 380-as sorozatú mozdony teljes díszben

Összesen húsz 380-as sorozatú mozdonya van a Cseh Vasutaknak, amiktől szívesen megválna.

A Cseh Vasutak a 380-as sorozatú villamos mozdonyaik eladását, vagy hosszú távú bérbeadását fontolgatja, egyelőre csak tapogatóznak, felmérik a piacon a helyzetet, van-e igény a mozdonyokra. A Cseh Vasutak nem cáfolja, hogy a villanymozdonyok további sorsát mérlegelik. A vasúttársaság az elmúlt napokban több teherszállító vasúttársaságnak is kiküldött egy ajánlatot, amiben a 380-asokat eladásra, vagy bérlés alapján történő tartós használatra kínálja. A mozdonyok a személyszállításban szolgálnak, többek között a nemzetközi vonatokat továbbítják Prága és Linz között, de ezek a gépek hozzák-viszik a Metropolitan eurocityket is Budapest és Prága között. A villamos mozdonyok az otthonukon kívül Szlovákiában, Magyarországon, Ausztriában, Lengyelországban és Németországban is közlekedhetnek.

Bizony a cseh remek a drágább mozdony

A kulisszák mögött leginkább a házon belüli tulajdonváltást emlegetik, azaz, hogy a Cseh Vasutak Csoport leányvállalata, a ČD Cargo venné meg ezeket a gépeket. A 380-asokat egyébként pont a ČD Cargo tehervonatain tesztelték, mielőtt személyszállító vonatokat vittek volna. Az eladási vagy bérbe adási szándék mögött több ok is lehet: az egyik, hogy jelenleg is zajlik egy nagy villamos mozdony beszerzés (90 új jármű), továbbá az is közrejátszhat, hogy a gépek elérték a 2,5 millió kilométeres futásteljesítményt, és már nagyjavításra van szükségük. A fenntartási költségek pedig emellett magasak, hiszen egy viszonylag kis létszámú sorozatról beszélünk.

A Cseh Vasutak a Škoda Transportationtól 2004-ben rendelte meg a húsz új villamos mozdonyt, 2,7 milliárd koronáért (mai árfolyam szerint 36,5 milliárd forint). A járműgyártónak 2009-ig kellett volna leszállítania a megrendelést, de ezt csak négy éves késéssel tudta teljesíteni. Sőt a mozdonyoknak akkor hiányzott a külföldi honosítások egy része is. Pereskedés után a megrendelő még 1,4 milliárd korona többletköltséget is kénytelen volt kifizetni, amit a gyártó azzal magyarázott, hogy a mozdony fejlesztése és gyártása alatt megváltoztak az európai szabályok, ezért lett drágább a gyártás. Az összes többletköltség beszámítása után egy 380-as Messerschmitt 170 millió koronába (2,3 milliárd forint) került. Az ÖBB például akkoriban ötödannyiért vásárolt Taurusokat a Siemenstől.        

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.