A terhesek miatt kipakolták a személyvonatokat az 5-ös vonalról, újabb módváltás a láthatáron?

iho   ·   2023.10.15. 15:00
moharakodoteher

A Magyar Közlekedési Klubnál bizonyítékul megrajzolták azt a menetrendi ábrát, amiben a személyvonatok is elférnek, Vitézy Dávid pedig aggódik, nehogy maradjon a módváltás a Fehérvár–Komárom vasútvonalon. A MÁv viszont határozottan állítja: az MKK számításai tévesek.

A legutóbbi információk szerint a két hét múva induló, teljes 1-es vonaii kizárás idején a tehervonati terelések miatt a Székesfehérvár–Komárom vasútvonalon szüneteltetik a személyvonati közlekedést, helyettük autóbuszok járnak majd. A Magyar Közlekedési Klub frissen publikált elemzése szerint az 5-ös vonalon valóban nem megfelelő a kapacitás ekkora vonatmennyiséghez, a vonal kapacitása azonban nem egyenletesen alacsony. Az általuk kiszerkesztett menetrendi ábra alapján Kisbér és Széksfehérvár között fenntartható lenne a helyi személyvonati közlekedés, és csak Kisbértől északra kéne busszal pótolni.

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár is reposztolta a klub bejegyzését, aggodalmát fejezve ki aziránt, hogy Lázár János minisztériuma esetleg nem egy újabb vonal leállítását készítheti elő a tesztüzemmel”. Emlékeztetőül, Vitézy regnálásának egyik főbb projektje volt az 5-ös vonal menetrendjének rendbe tétele, Fehérvár és Mór között kínálati szolgáltatás bevezetésével. A fejlesztés rendkívül hamar megtérült, az utasszámok gyorsan nőttek az 5-ös vonalon. 

Személyvonat Móron (fotó: Vörös Attila)

Az üggyel kapcsolatban megkérdeztük a MÁV-ot. A vasútvállalat a következőket válaszolta:

„A Magyar Közlekedési Klub számításai tévesek. Az általuk közölt menetrendábra minden realitást nélkülöz, ugyanis nem vesz figyelembe olyan tervezési szempontokat, amelyek az 5. sz. vasútvonal ideiglenes forgalmi rendjét alapvetően meghatározzák és amelyekkel egy civil szervezet természetesen nem rendelkezhet, hiszen jó részük nem nyilvános adat. (A számítások egyebek mellett nem veszik figyelembe sem a tehervonatok terhelését, sem pedig az állomási technológiát.)

A vasútbarátokból álló civil szervezet segítő szándékát – a kommunikációjuk magabiztossága és kategorikussága ellenére – sem vitatjuk, de ezzel együtt is tény: a megfogalmazott javaslat nem egyszerűen pontatlan, de annak megvalósítása ártana, nem használna, hiszen káoszt, kiszámíthatatlan menetrendet és minden más megoldásnál nagyobb zavart okozna a Székesfehérvár és Komárom között ingázó utasainknak.

Ennél a megoldásnál a MÁV-VOLÁN-csoport által kidolgozott, mindössze három hétre szóló ideiglenes vonatpótlóbusz-közlekedés jóval kedvezőbb alternatíva, amely kényelmes, pontos és gyors eljutást kínál az érintett utasoknak. A háromhetes vonatpótlás bevezetése átmeneti és rendkívüli intézkedés, ezt követően a vasútvonalon visszaáll majd az eddig megszokott szolgáltatás és ismét járnak majd személyszállító vonatok.”

Emlékeztetőül: a 2018-ban indult nagy mezőföldi terelés idején a 44-es vasútvonal menetrendjét is teljesen kiirtották, noha jóval kevesebb tehervonatot tereltek akkor arrafelé. Jó hír lehet, hogy azóta visszaállt a korábbi kínálat, sőt, még menetrendi fejlesztésekre is sor került a Fehérvár–Pusztaszabolcs vonalon.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.

Vasút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Vasútmodell Kiemelt ajánlatok

Az előcsalogatott Mk49-es a friss Indóházban

T. H. F.   ·   2024.06.02. 08:00

Megjelent a június–júliusi Indóház, benne a Jugoszláviának szállított Mađarica Bobókkal, a korai biztber kosárjelzőkkel, Jeszenszky Géza interjúval, az 1-es számú, hegyeshalmi vasútvonal mindennapos feszültségeivel, a BuBe szerbiai szakaszának a küszöbön álló befejezésével, és persze a győri Wilhelm Pieck Magyar Vagon- és Gépgyár a Hűvösvölgyben régóta vajúdó, de egy menet erejéig magát megmutató Mk49-esével.