A törököknek mégsem kell a LOT
Nem jelent versenyelőnyt a török légitársaság közép- és hosszú távú terveiben a LOT akvizíciója - erre jutott a Turkish Airlines igazgatótanácsa. A társaság ezért leállítja a LOT privatizációjában való részvételével kapcsolatos munkát – hangzik az igazgatótanács közleménye.
Temel Kotil vezérigazgató múlt hónapban még úgy nyilatkozott, hogy a Turkish szívesen befektetne a lengyel légitársaságba, ha egyben azt szerkezeti átalakításnak vetheti alá. A tervek között szerepelt egy kettős hub-rendszer kialakítása Isztambul és Varsó bevonásával. Ugyanakkor az üzlet meghiúsulása után a török társaság tovább keresi a befektetési és a növekedési lehetőségeket.
A Turkish-féle üzlet hátránya lett volna lengyel szempontból, hogy ha a törökök 50 százaléknál többet vesznek, akkor a lengyel nemzeti légitársaság megszűnne uniós tulajdonú vállalat lenni, ezt azonban egyébként egy jogszabály tiltja is. Ugyanakkor ez a megszorítás, ami előírja, hogy a LOT 51 százalékban lengyel kézen kell, hogy maradjon, általában is csökkenti a sikeres privatizáció esélyeit.
A LOT magánosítására a lengyel légitársaság nehéz pénzügyi helyzete miatt van feltétlenül szükség: mint korábban beszámoltunk róla, a LOT-ot egy sikertelen privatizáció után visszaállamosították, de az állami támogatások ellenére is 1 milliárd zloty (239 millió euró) veszteséget termelt az elmúlt négy évben. A járatok kihasználtsága ugyan nőtt 2011-ben, de az éves veszteség 34,4 millió euró volt.
Korábbbi hírek szerint a Turkish mellett a Lufthansa és az Air France/KLM is érdeklődött a LOT megvásárlása iránt, februári lapvélemények az Air France szándékát tekintették igazán komolynak és esélyesnek, közben azonban a francia légitársaság is komoly strukturális változások előtt áll, olyan takarékossági ikntézkedések elé néz, amelyek rövid távon nemigen valószínűsítik a más légitársaságok megvásárlását.
Más európai légivállalatok sorsa és problémái pedig azt jelzik, hogy noha sokak szemében tökéletes megoldásként mutatkozik a privatizáció, vagy egy tőkeerős vevő megjelenése, a bajba jutott légitársaságok ennek ellenére nem kerülhetik el a veszteséges működés valódi okainak felszámolását, az alapos rekonstrukciót, átalakulást, szerkezetváltást. Ez a Lufthansa által megvásárolt, de most saját leányvállaltába menekülő Austrian esetén is lemérhető.