A V-Híd újíthatja fel a Debrecen–Macs vonalszakaszt

Károly Szabolcs   ·   2020.03.03. 12:00
400px_m41_csorgo_debrecen_tocovolgy

A 108-as számú Debrecen–Füzesabony vasútvonal részleges fejlesztéséről 2018 végén határozott a kormány, a Debrecen–Macs szakasz felújításáról szóló közbeszerzést pedig tavaly október elején írta ki a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A tender eredményét a napokban tették nyilvánossá: a budapesti V-Híd Építő Zrt. nettó 54 milliárd 859 millió 115 ezer 262 forintért végezheti el az előírt feladatokat. Az összeg némileg alacsonyabb az eredetileg tervezett 55,7 milliárd forintos keretnél. A nyertes alvállalkozókat is bevon majd a munkákba. A NIF a V-Híd ajánlatát a közbeszerzésen szintén induló Strabag Rail Kft., a Vasútépítők Kft., a Dömper Kft.-ből, a Subterra-Raab Kft.-ből és a Pannon-Doprastav Kft.-ből álló SDD Konzorcium, valamint a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ajánlatainál találta jobbnak.

A BMW-gyár építését előkészítő munkálatok során Macs állomásra hozták tehervonatokban a zúzott követ. A felújítás során a vonalszakasz teljesen át fog alakulni, beleértve az állomásokat is (fotó: Vörös Attila)

A beruházás a 108-as vonal felújításának első üteme. A munkálatok során a vonal Debrecentől Macsig vezető, a 19+00 és 164+00 szelvények közötti része teljesen megújul. A meglévő nyomvonalat körülbelül 11,6 kilométeren építik át, 3,6 kilométeres szakaszon pedig nyomvonalkorrekciót hajtanak végre. A forgalmi kapacitás növelése okán Debrecen és Tócóvölgy állomások között kiépül a második vágány is. A Macs állomás közelében épülő BMW-gyár megfelelő kiszolgálása érdekében létrehozzák Macs Ipari Park állomást, ahol forgalomirányítási központot is kialakítanak. A felújítandó vonalszakaszon átalakítják a jelenlegi biztosítóberendezést, központi forgalomirányító rendszer (Köfi) létrehozásával. Macs és Tócóvölgy állomásokon központi állítású, biztosítóberendezésbe kötött, váltófűtéssel ellátott kitérőket építenek be. Debrecenben az üzemi épületet, Tócóvölgy állomáson pedig a jelenlegi felvételi épületet alakítják át, Macs Ipari Parknál új üzemi épületet építenek, Macsnál pedig a jelenlegi felvételi épület helyén húznak majd fel új felvételi épületet.

Az állomásokon és a megállóhelyeken kiépítik vagy átalakítják a térvilágítást, a megállóhelyeknél esőbeállókat helyeznek el. Debrecenben, Tócóvölgyön, Macson és Macs Ipari Parknál gumi- vagy vasbetonelemes közúti útátjárókat, kerékpáros átjárókat és gyalogos átjárókat építenek ki.

Az új pályát hézagnélküli vágánnyal, 54/60 kilogramm per folyóméter rendszerű sínekkel, előfeszített vasbeton aljakkal hozzák majd létre, összesen 31,4 kilométer hosszban. A nyílt vonali szakaszok nyolcvan és száz kilométer per órával, az állomási megkerülő vágányok pedig negyven kilométer per órás sebességgel lesznek használhatók, egységesen 225 kilonewton engedélyezett legnagyobb tengelyterhelés mellett.

A kivitelezőknek a szerződés februári megkötésétől számított huszonnégy hónapon belül kell végrehajtani a munkálatokat.

A Debrecen–Macs szakasz korszerűsítésének következő, tervezett üteme a villamosítást fogja magába foglalni, várhatóan a hajdúsági megyeszékhely elővárosának számító Balmazújvárosig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek