AirBaltic: a volt Malév-vezér nagyratörő tervei

iho/repülés   ·   2011.12.25. 11:00
AirBaltic_Fokker_50_cimkep

A visszaállamosított AirBaltic gyakorlatilag az előző magántulajdonos koncepcióját folytatja: Rigában hub-ot épít ki a skandináviai és kelet-európai hálózatához, és megkezdi a flotta felújítását.

Mint az Aviation Week beszámol róla, a lett kormány 105 millió dolláros tőkeemelést hajtott végre, hogy a légitársaság pénzügyi alapjait stabilizálja. Az egykori Malév-vezérigazgató Martin Gauss az AirBaltic nemrég kinevezett főnökeként a lapnak úgy nyilatkozott, hogy az elsődleges cél a cég egészséges financiális helyzetébe vetett bizalom visszaszerzése.

Gauss három lehetőséget tárt kinevezésekor a rigai kormány elé: vagy bezárják a vállalatot, vagy alaposan karcsúsítják, point-to-point társaságot alakítanak ki belőle, amely tehát a kisebb légiforgalmi csomópontok között épít hálózatot, vagy ellenkezőleg, erős fejlesztésbe kezdenek. A kormány az utóbbi változatra és a korábbi résztulajdonos BAS, Baltic Air System és Berthold Flick akkori vezérigazgató elképzelésének megfelelően a rigai hub-kialakításra voksolt.

Gauss tervei szerint az AirBaltic a jövedelmező utakra fókuszál, bizonyos desztinációkat pedig levesz a listáról, és beindítja az állomány modernizálását. Jelenleg a társaság 33 gépes flottát repültet, nyolc Q400-ast, két Boeing 757-est, kilenc Fokker 50-est és 14 Classic-kategóriájú, tehát már nem a leggazdaságosabb 737-est.

Gauss első helyen tervezi a hosszú keskenytörzsű 757-esek leállítását, amelyek szerinte túl nagyok a légitársaságnak. A Fokkereket az ugyancsak légcsavaros-gázturbinás, de modernebb és nagyobb Q400-asok váltják fel, a Classic 737-esek helyett pedig vagy újgenerációs NG 737-esek, vagy Airbus A320-asok épülnek be a flottába 2016-ig.

A flottafelújítás jövőre lízingelt gépekkel indul, de Gauss jelezte, hogy a nagyobb beszerzésekhez szükség lesz majd további finanszírozásra.

Miközben mindössze hetek teltek el azóta, hogy viharos körülmények között és sokszoros nekifutásra a kormány kivásárolta a BAS részesedését, már hallani híreket új stratégioai befektető kereséséről. Gauss azonban úgy véli, az ő átalakítási koncepciója még a következő tulajdonosváltásig kidolgozható és beindítható.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.