Akár Gödöllőre is mehet majd a 2-es metró

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.11.07. 07:00
térkép400180

Korábban többször előfordult, hogy ugyan lettek volna uniós források kivitelezésre, de a projektek nem voltak megfelelően előkészítve, ezért súlyos milliárdok úsztak el. A Közlekedési operatív programon (Közop) keresztül olyan előkészítési projektekre pályázik a Budapesti Közlekedési Központ, amelyek tervezésre és előkészítésre vonatkoznak, nem pedig kivitelezésre. Ha a projekteket megfelelően előkészítik, a 2014-ben kezdődő uniós költségvetési ciklusban lehet pályázni kivitelezési célokra.

Metrófelújítás és -összekötés

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére beadott pályázatok közül négy is foglalkozik a metrórendszerrel. A jelenlegi vonalakat érintő egyik beadvány a kisföldalatti (M1) rekonstrukciójára, akadálymentesítésére és meghosszabbítására, a másik pedig a kelet–nyugati metró (M2) és a gödöllői HÉV összekötésére vonatkozik. Ugyancsak beadtak pályázatot a 3-as metró teljes rekonstrukciójának és káposztásmegyeri hosszabbításának előkészítésére, valamint a 4-es metró továbbvezetési alternatíváinak részletes vizsgálatára.

A BKK stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója az Indóház Online-nak beszámolt róla, hogy folynak a háttéregyeztetések a kormányzattal, szóban vannak biztató jelzések, hogy legalább az előkészítési projektjavaslatok egy részét el fogják fogadni, de jelenleg hivatalos támogató levelet még egyikre sem kaptak kézhez. Ha ezek megjönnek, akkor válnak ezek olyan projektté, amelyekre ki lehet adni az előkészítésre vonatkozó megbízásokat – nyilatkozta Somodi László. A munka végeredménye egy EU által elvárt költség-haszon elemzésen alapuló megvalósíthatósági tanulmány, de a költségek és a haszon érdemi becsléséhez lényegében a műszaki tervezésnek, tulajdonviszonyok vizsgálatának, forgalmi tervezésnek is le kell folynia.

A 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése műszakilag megoldható lenne Somodi szerint. Meg kell tervezni egy – vélhetően – föld alatti átvezetést az Örs vezér téren, továbbá Cinkotáig a külön szintű infrastruktúrát, valamint a továbbvezetést is.

A jármű kapcsán nem látnak a BKK-nál feloldhatatlan ellentéteket. A 2-es metróra most ötkocsis szerelvényeket rendeltek, de éppen az Örs vezér téri megálló kivételével az összes többi peron alkalmas lenne hatkocsis szerelvények fogadására is. Ha megvalósul a projekt, a flottát mindenképpen bővíteni kell. A HÉV-eket koruk miatt amúgy is le kell majd cserélni, az Alstom szerelvényekhez pedig lehet csatlakoztatni hatodik kocsit, amely tartalmazná az áramszedőket is – magyarázta Somodi László.

Forrás: maps.google.com

A kisföldalatti meghosszabbítása esetében nincsen szó budai átvezetésről. A jelenlegi tervek szerint a másik, a külső irányban építenének egy pluszmegállót, hogy az M3-as autópályánál kiépülő csomópontnál autóról vagy más közlekedési eszközről át lehessen majd szállni. A pontos hely még nincsen kijelölve, folynak az egyeztetések a XIV. kerületi önkormányzattal arról, hogy a jövőben a Kassai tér–Rákosrendező pályaudvar környékén ilyen fejlesztések történjenek – ismertette Somodi.

Ha több utas utazik majd az 1-es metrón, elengedhetetlen a kapacitás bővítése. Erre a fejlesztési igazgató két megoldást lát, a döntés a költségektől függ majd. Az egyik, hogy egy teljesen új járművet terveztetnek. Ebben az esetben szóba jöhet, hogy a szerelvény benyúlik majd az alagútba, úgy, hogy egy egybenyitott alacsonypadlós jármű két végén helyezkedik el a gépészet. A kisföldalatti nem szériatermék, a szélessége, a magassága és a hajtásrendszere teljesen egyedi. Ide csak úgy lehet új járművet hozni, ha azt valaki kifejezetten ide tervezi – mondta Somodi László. Az viszont nem olcsó, ezért a másik megoldás, hogy a meglévő flottát teljesen átalakítják, rekonstruálják – tette hozzá, bár ez a közeljövőben 40 éves járműveknél erősen megfontolandó, ilyen öreg járműveknél már nem általános gyakorlat az élettartam-növelő felújítás.

Ellenőrök helyett elektronikus jegy

Az elektronikus jegyrendszerrel kapcsolatos projekt elindításáról a Fővárosi Közgyűlés idén áprilisban döntött, a BKK pedig júliusban kapta meg a feladatot. Ennek értelmében 2014-ben új, elektronikus jegyrendszer jönne létre Budapesten, de a teljes infrastruktúra, főként a kapuk kiépítése még évekig tarthat. Ezzel jelenleg egy munkacsoport foglalkozik. Közben elindult egy felmérés a lehetséges technológiákkal kapcsolatban. A BKK-nál az elterjedőben lévő sztenderdeket részesítik előnyben, a tervek szerint mobiltelefonnal vagy normál bankkártyával is működne a rendszer. Minél kevésbé speciális technológiát szeretnének alkalmazni – mondta az igazgató.

Folyik egy egyeztetéssorozat a Közlekedéstudományi Intézettel, ami a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a helyközi közlekedést vizsgálja, mert fontosnak tartják, hogy az elővárosi közlekedésben is megvalósuljon az átjárhatóság – tette hozzá. Az előző tervekkel ellentétben nem ötven-, csupán néhány milliárdos tervekben gondolkodnak a közlekedési központban.

Új buszüzemeltetési modell Budapesten

Két héttel ezelőtt meghirdették az előminősítéses közbeszerzési eljárást a buszüzemeltetés új modelljével összhangban. Ez egy olyan kétfordulós rendszer, aminek az első részében folyamatosan mód van arra, hogy az alkalmassági kritériumoknak megfelelő szolgáltatók beadják a jelentkezésüket. Ezzel kvalifikálhatják magukat. A második kör(ök)ben lesznek a konkrét vonalak és a műszaki igények megnevezve, ezekre az előminősített pályázók adhatják be ajánlataikat. A jegyek, a forgalomirányítás, a menetrend továbbra is egy kézben marad, és az utasok felé teljesen egységes szolgáltatással kell megjelenni.

2012. április 30-án lejár a BKV jelenleg hatályos közszolgáltatási szerződése és az alvállalkozói szerződések zöme is. Ezért minimum nyolcvanhat autóbuszra vonatkozóan végig kell mennie ennek az eljárásnak. Mód van arra, hogy akár ennél több is legyen, fontos, hogy a kiírás rugalmas, így bármikor lehet újabb tíz, húsz, száz, vagy háromszáz buszt beszerezni, továbbá alkalmat ad arra, hogy teszteljék a piacot. A konkrét ajánlatok fényében úgy lehet az újabb és újabb kiírásokat alakítani, hogy összességében a legolcsóbb irányba menjünk el – hangsúlyozta Somodi László.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.