Akkor holnaptól szeptember 20-áig Keleti kizárva

Reméljük, semmilyen „egyéb tényező” nem jön közbe, és négy hét múlva tényleg visszakaphatjuk a pályaudvart.
A nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítása, ezért augusztus 25-én négy hétre bezár a központi állomás: a megszokott járatok átmenetileg nem ide érkeznek és nem innen indulnak. Ezek a forgalmi változások jelentősen érintik a győri, pécsi, hatvani–miskolci és az újszászi–békéscsabai vasútvonalokon közlekedőket, ugyanakkor az érintett vonalak mentén a MÁV-csoport több úgynevezett átszállási pontot alakít ki Budapest-szerte, ezek a HÉV, a Volán és a BKK járataival is könnyen elérhetők a főváros minden részéről. A MÁV azt javasolja. Hogy ezeken az állomásokon és megállóhelyeken szálljanak fel vagy le!
Hazánk egyik legnagyobb vonatforgalmat lebonyolító vasúti csomópontján, a Keleti pályaudvaron a 2019-es felújítást követő legnagyobb beruházást hajtja végre a vasúttársaság: a beavatkozások nagyobb része a műszaki, kisebb része az utasforgalmi tereket érinti. A szeptember 20-áig tartó teljes forgalomszünetelés során éjjel-nappal dolgoznak majd így megvalósul számos megbízhatóságot javító és a pályasebesség emelését lehetővé tévő karbantartás:
- síneket, váltókat és több mint kétezer talpfát is cserélnek,
- ágyazatot pótolnak és három kilométeren ágyazatrostálást végeznek,
- tizennégy kilométeren szabályozzák a vágányokat,
- mintegy tizenhat kilométeren a felsővezetéket javítják.
Emellett a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint ezek távfelügyeleti rendszerbe kötését is tervezik. Átépítik az 1. és 2. vágányok közötti peront, az összes perontetőn is elvégezik a karbantartást, valamint javítják a peronok járdáit.
A szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítették az iskolai szünet végéhez. A MÁV azt is kéri, ebben a néhány hétben ne megszokásból utazzunk.
- A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval utazhatnak.
- A Budapest–Miskolc közötti intercityk, a Békéscsaba felől és Békéscsaba felé közlekedő interrégiók és intercityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az interrégiók és az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek. A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek érdekében pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.
- A pécsi és a kaposvári intercityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át.
- A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, ezzel lesz átszállási lehetőség az M3-as metróra.
- A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.
Ha készen lesznek, a Keleti pályaudvaron javulni fog a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken majd a meghibásodások, az üzemzavarok száma. A vágányokon, a váltókon (kitérőkön) és a felsővezetéki hálózaton végzendő munkálatok jelentős mértékben javítani fogják a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok menetrendszerű közlekedését, azaz a pontosságot, kiszámíthatóságot is – ezeket jól jegyezzük meg, ezeket a MÁV állítja. A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – az előírt őszi utószabályozásokat követően – visszaemelik a pályára engedélyezett sebességet a fővágányokon, a nyílt vonalon, továbbá a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét, ez azért is fontos, mert a sebességkorlátozások átlagosan másfél perces késéseket okoznak. Csökken a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje, így megnő a pályaudvar kapacitása, csökkenek a feltorlódások.
A teljes lezárást követően a vágányzárat, jelentős forgalomkorlátozást nem igénylő munkák, karbantartások folytatódni fognak a Keletiben az utasforgalom fenntartása, annak lehető legcsekélyebb zavarása mellett.
A Keleti pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlása érdekében az érintett térségek helyközi Volán-járataival utazzanak, illetve a MÁV a BKK-val egyeztetve készül a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére, jegyelfogadásra is.
A pályaudvar földszintjén csak a Kormányablak és a Rendőrség üzemel a csarnokban végzett munkálatok miatt. A belföldi és a nemzetközi jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat az Utascentrumban lesz elérhető, ami augusztus 25-étől szeptember 20-áig az aluljáró szint felől lesz megközelíthető, – kiépített biztonságos, fedett folyosón keresztül. Valamennyi jelenlegi Utascentrum szolgáltatás elérhető marad. A jegykiadó automaták, valamint a 9. vágány melletti Prémium váró (Premium Lounge), és a csomagmegőrző automaták nem lesznek elérhetők ebben az időszakban.
A több hónapos egyeztetések során kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények már elérhetők, és már lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. A vonatokat és az alternatív járatokat, azok összehangoltságát, valamint az utasforgalmat is folyamatosan figyelik, így az első napok tapasztalatai alapján még a szeptemberi iskolakezdés előtt javítani, igazítani tudják a forgalmi rendeket, menetrendeket, szükség szerint az Országos Haváriaközpont munkatársai is beavatkoznak az alternatív járatok közlekedésébe. A pénztári forgalmak alakulását is fokozottan figyelik.
Budapesten belül több átadási pontot alakítanak ki:
- Rákoshegy,
- Rákos,
- Kőbánya felső,
- Pillangó utca,
- Kelenföld vasútállomás,
- Kőbánya-Kispest,
- Újpest-Városkapu,
- Nyugati pályaudvar,
- Puskás Ferenc Stadion.
Kiemelt átszállópont lesz Kőbánya felső, ahonnan a Puskás Ferenc Stadion metróállomáshoz is csúcsidőben percenként indulnak a MÁV-buszok, valamint csúcsidőben négy percenként indulnak, de egész nap sűrűbben közlekednek a Blaha Lujza térre közlekedő 37-37A villamosok.
A kerékpárosok a felújítás ideje alatt a megszokott vonatokkal tudnak eljutni. A mozgáskorlátozottak az eljutások tervezése során forduljanak az Ügyfélszolgálathoz az egyedi igényeknek megfelelő eljutási lehetőség megtervezése érdekében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!